E-handelsdagen 7H 2020

Covid-19 gjorde att vi fick ställa in vår E-handelsdag den 18 mars och tänka om och tänka nytt. Tack vare vår föreläsare Jonas Hammarberg och hans företag N’gager som upplät sin plattform åt oss, skapade vi en ny digital E-handelsdag där våra föreläsare la upp sitt material digitalt. Hela dagen var som vanligt ett medlemsevent, enbart för våra medlemsföretag och höll denna gång på mellan 28 april och 31 maj.

Tillsammans med N’gager gjorde vi också en film om vårt samarbete:

2020 års program:

Jonas Hammarberg – digital expert

”DIGITAL TRANSFORMATION
– EN MÄNSKLIG RESA”

Allt fler har upptäckt att digitaliseringen är en högst mänsklig resa, där utmaningen är att just få med sig människorna på resan. Kulturen och ledarskapet i verksamheten blir nycklarna till framgång, men hur gör egentligen de som lyckas? Vad skiljer de framgångsrika från övriga? På vilket sätt kan vi med nya verktyg få människor att förstå vart vi är på väg och vad som behövs göras? Och vilket värde har tiden, nu när allt går så snabbt?

Jonas är coach, författare och en hett eftertraktad rådgivare till allt från de svenska börsbolagen, små och medelstora bolag till den offentliga sektorn. Jonas har bl.a. skrivit böckerna ”Apparnas Planet – människans roll i en digital värld” och ”Get Digital or die trying” tillsammans med författarkollegan Arash Gilan.

Sara Ali – LogTrade Technology

”INTERNET OF LOGISTICS”

Vad är bättre än e-handel och vad är cirkulär logistik och kan det verkligen bli mer hållbart om människor får allting levererat? Sara berättar om konceptet Internet of Logistics och hur hon och hennes kollegor tillsammans med initierade företag och forskare utvecklar nya logistikmodeller, som ämnar förändra hur all handel fungerar. Tänk new-retail gifter sig med den svenska modellen.

Sara är COO & Director of innovation, tidigare VD på eValent Group, som levererar e-handelslösningar med fokus på att hjälpa företag öka sin digitala försäljning.

Niklas Hedin – Centiro

BUSINESS AS UNUSUAL

Niklas gör nedslag och spaningar i vart utvecklingen inom digital handel har lett branschen och vilka utmaningar vi står inför efter den “business reset” vi genomgår. Han delar med sig av sina insikter och reflektioner i en miljö där kartan ritas om varje dag. Visionären och entreprenören Niklas verkar i gränsen mellan det digitala och fysiska och leder just nu en verksamhet som tillsammans med sina kollegor och kunder navigerar genom tidernas stålbad. Som lyssnare får du med dig inspiration och energi till att tänka annorlunda.

Niklas är grundare och CEO på Centiro som är en globalt ledande innovatör för smart hantering av leveransnätverk, vars digitala plattform används av kunder i fler än 125 länder. Idag har det mångfaldigt prisbelönta företaget drygt 300 anställda och kontor i fyra länder.

Vår moderator Marcus Hedelin

MARCUS – jobbar sedan 4 år på Speed Group med försäljning och marknad. Hela det yrkesmässiga livet har handlat mycket om försäljning och relationer. Först som professionell golfspelare, därefter inom Borås Hockey och IF Elfsborg. Några känner också säkert till Marcus via hans imitationer, som tog bra fart i media för några år sedan.

Annika Telléus – Utvecklingsverkstan

”NU MÅSTE VI  BÖRJA LYSSNA PÅ VARANDRA!”

Världen vi lever i har förändrats mer dramatiskt än någon av oss kunde föreställa sig och det är viktigare än någonsin att vi lyssnar på varandra – och på oss själva. När vi lyssnar minskar missuppfattningarna, vår tillit ökar och våra relationer blir bättre. Annika Telléus delar med sig av egna erfarenheter och öppnar upp sin verktygslåda med enkla och konkreta tips på hur vi blir bättre på att lyssna.

Annika Telléus startade e-handel för Cellbes på 90-talet och jobbade i 16 år på H&M med att lyssna på kunder och medarbetare över hela världen. Idag driver hon Utvecklingsverkstan och är en efterfrågad kurs- och workshopledare inom ledarskap, grupputveckling och kommunikation. Just nu aktuell med boken ”Konsten att lyssna” som fått stort medialt genomslag och som relationsexpert i Efter fem i TV4.

Markus Nordlund – Easycom

”Hur löser vi en lönsam och hållbar handel med ökade returer?”

Nya köpmönster tär på handelns lönsamhet och miljöpåverkan då provrummet flyttar hem. ”Serial returners” och andra olönsamma returmönster gäckar handlare och belastar både lönsamhet och har negativ påverkan på hur varumärket uppfattas gällande hållbarhet. Hur kan man som handlare bemöta detta och omvända retur och bytesprocessen till sin fördel för en lönsammare och mer hållbar omni-handel?

Markus kommer senast från två digitaliseringsresor, på Newbody (CEO/CIO) och Ellos Group AB (Solution Architect). Innan dess har han mångårig erfarenhet från Centiro, med stora internationella projekt inom lösningar för transport och logistik.

Viktor Sonebäck & Johan Trocmé – Nordea

”E-commerce:
The show must go on”

Konsumenter fortsätter att handla alltmer via internet och vi ser potential för Nordisk e-handel att tredubbla sin andel av den totala handeln på tio års sikt – från 10% till 30%. Vi gräver djupare i Nordisk e-handel, diskuterar den historiska tillväxten vi har sett i marknaden, vad som har varit de primära drivkrafterna och vad vi kan förvänta oss framöver.

Viktor kom till Nordeas Thematics-team efter ett och halvt år inom Investment Strategy på SEB Private Banking. Han har en civilingenjörsutbildning inom Industriell ekonomi och en MSc i matematik från KTH.
Johan har en mångårig bakgrund som aktieanalytiker i London och Stockholm. År 2012 lämnade han rollen som chef för Nordeas svenska aktieanalys för att bygga upp och utveckla vad som idag är Nordeas tematiska analys, ämnad för strategiska dialoger med företag och institutioner.

Sofie Hedman – Sigma

”Varför blir inte dina
besökare kunder? Och hur löser du det?”

Svaret kallas förkortat på engelska CRO och betyder på svenska konverteringsoptimering. ”Aha, att byta färg på köpknappen” tänker du. Nej, det handlar om en betydligt större del av ditt företags affär än du tror. Att inte arbeta med CRO men samtidigt fatta beslut rörande utveckling, marknadsföring och försäljning är lite som att operera på en patient utan att känna till åkomman. Man börjar helt enkelt ta till verktyg och metoder på känsla eller måfå och det vet vi, slutar allt som oftast i katastrof.

Lyssna på Sofie (Unified Commerce) berätta om vad er främsta utmaning är och hur ni tar er an den.

E-handelsdagen 7H arrangeras med stöd av: