E-handelsdagen 7H 2021

E-handelsdagen 7H 2021!

Den 17 mars var det dags för årets E-handelsdag.
Även i år presenterades alla föreläsningar digitalt om än i lite annat utförande och vi gjorde dessutom vissa förändringar i vårt “körschema”.

Dagen delades upp i 3 olika pass och finns att se i efterhand här:
07.45-09.00 Morgonpass (Se morgonpasset här)
11.45-13.00 Lunchpass (Se lunchpasset här)
15.45-17.00 Eftermiddagspass (Se eftermiddagspasset här)

2021 års program:

07.45-07.55 Välkommen till E-handelsdagen 7H 2021!
Värdpar – Göran Persson och Susanne Pettersson

Varje pass under dagen inleds med att vårt värdpar Göran och Susanne reflekterar kring de stora frågorna – förändring är det normala, vikten av goda tillstånd och att våga tänka utanför sina egna ramar. De ger oss även några framgångsnycklar.

Göran Persson är konsult inom kommunikation och förändringsarbete. Han har många års erfarenhet av att undersöka och konkret arbeta med faktorer som leder till framgång för organisationer av vitt skilda slag, i näringslivet, idrotten och offentlig sektor. Sedan 2005 är han egen företagare och jobbar med utbildning och förändringsarbete inom många olika verksamheter. Han är också författare till succéboken ”Dra åt samma håll”.

Susanne Pettersson är en mycket efterfrågad föreläsare och vald till Årets kvinnliga talare 2018. Hon har 25 års erfarenhet av att utveckla individer, team och organisationer till framgång, kraft och balans. Uppdraget är att göra andra människor till hjältar. Susanne agerar som konsult inom idrotten, näringslivet och offentliga sektorn. Hon är även verksam som mental rådgivare inom Svensk elitidrott där hon coachar aktiva och deras ledare. Susanne är författare till bl a böckerna ”Leda med förtroende”, ”Ta fram kraften inom dig” och ”Dra åt samma håll”.

08.00-08.40 Malin Sundström – Urban Change – ett forskningsprojekt

Historiskt har städernas mest framträdande funktion varit att erbjuda arenor för handel som t.ex. torghandel och varuhus. Som komplement till den centrumnära handeln har externa köpcentrum vuxit fram och principen för handeln har varit densamma: varor har transporterats till butikerna, plockats upp på hyllorna och sålts till konsumenter som tagit varorna med sig hem. Av dessa skäl har handel varit en naturlig del av stadslivet och påverkat städernas utseende och vissa platsers funktioner. Runt torgen, paradgatorna och externa köpcentrum har handeln blomstrat och erbjudit människor naturliga mötesplatser där kommersiella fastigheter försetts med skyltfönster och breda entrédörrar.

Vad kommer att hända med stadslivet och stadens organisering nu när e-handeln ökar? Kommer vi att fortsätta se en blomstrande utveckling av våra städer i spåren av e-handeln, eller väntar oss något annat? Svaret är att vi inte vet! För e-handelsfenomenet har en annan logik jämfört med torghandel och fysiska butiker: istället för att transportera många varor till få handelsaktörer, transporteras få varor till många konsumenter. Detta kommer troligen att få stora konsekvenser för hur staden ska organiseras och påverka vardagslivet för konsumenterna.

Dessutom är det sannolikt att pandemin påverkat synen på var och när vi arbetar, vilket i sin tur också hänger samman med var och när konsumenter vill få sina e-handelsleveranser. Den här föreläsningen tar fasta på dessa utmaningar och presenterar futuristiska tankar om hur framtida leveransformat kommer att se ut och hur de i sin tur kan tänkas påverka staden och dess invånare.

Malin Sundström är en ”akademisk entreprenör” med doktorsexamen i företagsekonomi (marknadsföring), docent och verksam vid Malmö universitet och Institutionen för urbana studier. Under många år har hon forskat om detaljhandel, intresserat sig för handelns digitalisering och med spänning följt och analyserat handelns transformation. Malin är också styrelseledamot i E-handelsstaden Borås.

08.40-09.00 Tid för frågor och diskussion

Urban Change genomförs med stöd av:

11.45-11.55 Välkommen till E-handelsdagen 7H 2021!
Värdpar – Göran Persson och Susanne Pettersson

12.00-12.05 Vår moderator Johanna Allhorn inleder

Johanna Allhorn är chefredaktör på Ehandel.se, Nordens ledande branschtidning och mötesplats om e-handel med cirka 200 000 unika besökare varje vecka. Sajtens redaktion bevakar och rapporterar om handelns utveckling och digitalisering, ett område som rönt stort intresse inte minst under den rådande pandemin. Johanna, som även är redaktör för boken ”Resan till hållbar e-handel”, har arbetat som journalist i tio års tid. Hennes tidigare arbetsplatser inkluderar bland annat TV4 och SVT.

12.05-12.45 Panelen har ordet – Aktuella teman inom dagens
och framtidens E-handel

Vår namnkunniga panel kommer att ge sina svar på en stor bredd av frågor som alla berör e-handel under ledning av Johanna Allhorn. Bland ämnena märks – vikten av att ha en bra kundtjänst, B2B, vilka trender inom tech kommer påverka e-handeln, New Retail och vad är viktigt att fokusera på som mindre e-handlare.
Passet avslutas med en paneldiskussion där du kan ställa frågor till panelen i vår chatt.

Fredrik Lennström
Head of E-commerce, Care of Carl 

Kristina Lukes, VD
Nelly

Christer Pettersson, Head of E-commerce
Hultafors Group

Katrin Lundgren, VD
Kodmyran & SiteDirect 

Sara Wallin, VD
Chalmers Ventures

Per Ljungberg, VD
Svensk Digital Handel

Ted Boman, VD
Gina Tricot

Madeleine Törnvall, Head of Supply Chain
Didriksons

12.45-13.00 Tid för frågor och diskussion

15.45-15.55 Välkommen till E-handelsdagen 7H 2021!
Värdpar – Göran Persson och Susanne Pettersson

16.00-16.10 Stefan Borensjö och Andrew Fowkes
– SAS Institute (föreläsningen hålls på engelska)

SAS Institute is the market leader in advanced analytics and the world’s largest private software company with almost 14 000 employees in 52 countries. The company has for a long time helped retailers to use their relevant data as fuel that brings the most current technologies – artificial intelligence, machine learning and computer vision – to life in ways that enhance consumer relationships in mutually beneficial ways today and tomorrow. Retail omnichannel analytics from SAS lets you apply analytics to every step of the customer journey for better connections and deeper insights.

Stefan Borensjö have been at SAS Institute for +3 years and working with their retail industry and built an ECO-system where AI/analytics is a natural part to improve forecasting and customer experience. Stefan is often hired to do panels, seminars and moderate retail events.

Andrew Fowkes has over 25 years of experience in the retail industry. He regularly meets with leading retail and CPG organizations introducing them to the power of SAS and raising the awareness of the strategic benefits of analytics in retail. He is a frequent contributor at retail industry conferences and commentator in the media in Europe where he is based.

16.10-16.40 Utkonos – ett kundcase
(föreläsningen hålls på engelska)

How has Russia’s leading e-commerce coped with the new normal and used analytics to scale ops and improve customer experience?

Listen to this interesting story told by Danila Naumov, Chief Data Officer at Utkonos, on how the Coronavirus has helped the company become more data driven.

Utkonos, founded in 2000, is the leading e-commerce business in Russia, selling more than 44,500 products. Plans for over 100 000 SKU:s next year. It is a next generation shop: an innovative combination of traditional and modern retail technologies.

Utkonos offers 24/7 customer delivery from a modern 44,000 m² multifunctional distribution center. It delivers to all of Moscow’s districts and the surrounding regions. The Utkonos distribution center is equipped with a cutting-edge quality control and goods packing system. Utkonos’s vehicle fleet consists of 650 vehicles equipped with special refrigerator compartments, which guarantee compliance with requirements for the transportation of different types of goods such as chilled and frozen food products. The company has a 24/7 hotline support service which ensures effective customer communications.

16.40-17.00 Tid för frågor och diskussion

Föreläsningen ingår i vårt internationella projekt som stöds av:

Chatta med E-handelsstaden Borås!

Arne B Andersson har varit Nordisk e-handelsrådgivare och har följt e-handelsutvecklingen på nära håll i över 20 år. Han har bl a varit Business developer och eCommerce advisor på PostNord och driver idag egna bolaget ”Arnepåposten AB” där han arbetar som eCommerce advisor.
Under hela dagen kommer Arne att vara E-handelsstaden Borås högra hand och sköta vår chatt, där det kommer finnas möjlighet till frågeställningar.