På gång

På gång

  • Hyr en kontorsplats hos oss! 18 juni, 2020

    Har du ett nystartat företag inom tech eller e-handel och behöver  kontorsplats – ta dig en titt på The Next Thing Borås.

    VÅR VISION

    Gemenskap bygger kreativitet !

    HYR EN FLEXIBEL ARBETSPLATS

    Med en flexibel arbetsplats får du en riktigt billig lösning i en trevlig miljö. Vi håller till på Textile Fashion Center i Borås. Ett kreativt centrum för vetenskap, kultur, innovation och affärsverksamhet. Hos oss väljer du själv plats och börjar arbeta. Du får din egen nyckel och kan komma och gå som du vill mellan kl 6 och 24. Självklart finns Wifi/Internet. Det finns även tillgång till lunchrum och kaffe hela dagen.

    Pris: 1 000 sek /per plats och månad (ex moms)

    Det finns 6-8 platser i ett rum på 29 m2 och 4 platser i ett rum på 19 m2. Utöver detta har du tillgång till Business Gallery för informella möten. Du kan även boka mindre mötesrum. Allt detta utan extra kostnad! Behöver du arbetsplats under några få dagar? Hör av dig så ordnar vi det.

    Det finns parkering i nära anslutning till kontoret för en kostnad av 350 kr/månad.

    Förutsättning – att man är/blir medlem i E-handelsstaden Borås, inte är fler än 3 anställda och att företaget är relativt nystartat. Som medlem drar du nytta av flera initiativ som främjar framtidens handel och företagande. Bl a anordnar vi ett flertal frukostföreläsningar per år och återkommande E-handelsdagen 7H – en heldag i e-handel, logistik och IT, med mängder av föreläsare.
    Bli medlem här!

    Uppsägningstid – 2 månader, flexibel avtalstid.

    Intresserad? maila till info@ehandelsstaden.se

    Initiativet stöds av Borås Stad

  • Attrahera framtidens superstjärnor! 19 maj, 2020

    Den 14 maj arrangerade vi ett frukostmöte (en kombination av digitalt och på plats) med fokus på framtidens kompetensbehov. Inledande talare var Jarno Vanhatapio, grundare av modesajten Nelly, och idag VD för NA-KD,  ett företag som vuxit kraftfullt och ständigt är på jakt efter framtidens medarbetare. Jarno delade frikostigt med sig av sina tankar kring att locka vass kompetens, hur man arbetar för att behålla dem och bjöd in till efterföljande bra diskussion.

    Arbetsgruppen för vårt nya traineeprogram med; Fredrik Appelqvist – Rebel Walls, Charlotte Elmquist – ProFlow, Monica Wikendal – Ellos Group och Hans-Owe Sjöö – Ekan Management berättade därefter om varför de engagerar sig och tror på programmet. 

    Läs mer här om vårt Traineeprogram som riktar sig till både stora och små företag som verkar inom e-handel, logistik eller IT.

  • LDI (Leadership & Development Initiative) 21 februari, 2020

    I november 2019 avslutandes E-handelsstadens första upplaga av vårt uppdaterade ledarskapsprogram – LDI (Leadership Development Initiative). Deltagarna har under 2019 kombinerat ledarskapsutbildning med intressanta föreläsningar och utvecklande diskussioner med utvalda mentorer. Syftet har varit att deltagarna ska utvecklas både i sitt ledarskap och i sin arbetsroll.

    Snart öppnar vi upp för 2020 års LDI och välkomnar dig då med din ansökan.

  • Lätt eller svårt för kunden att returnera? 10 oktober, 2019

    Det finns många åsikter kring kunder som returnerar frekvent och många initiativ till att försöka mota returer. En framgångsrik ehandlare som introducerade fri frakt och retur för några år sedan för att boosta försäljningen gjorde succé tills man fann att antalet returer ökade och lönsamheten påverkades markant. Som en ”naturlig” reaktion så ville man sänka andelen returer men behålla den ökade försäljningen man fick genom fri frakt och retur.

    Lösningen man kom fram till var att göra det svårt för kunden att returnera med målet att minska returerna. Effekten på returerna blev som väntat men baksidan blev att kunderna slutade handla och den fina försäljningen droppade markant. Som tur var gick man tillbaka till det enklare sättet för kunderna att returnera som gav tillbaka försäljningen men påverkade lönsamheten.

    “Upp till 60% av kunderna jämför returvillkor innan köp”

    Flera kundundersökningar visar att många av köparna, upp till 60% i vissa rapporter, tittar och jämför returvillkoren innan de väljer webshop för beställningen.

    Det läggs mycket resurser och fokus på kundresan från intresse till slutfört köp med en extremt smidig digital process för att locka kunden till sig samtidigt som man vid returtillfället erbjuder kunden en pappersbaserad process och lämnar kunden i ett vacuum tills returen kommit tillbaka till lagret och hanterats. Fram till dess låter man kunden hänga i osäkerhet kring ”när får jag mina pengar, vågar jag lita på att jag får mitt byte i tid, kommer paketet fram till lagret m.m.). Kunden sitter med noll information, noll pengar och noll varor vilket kan kännas lite frustrerande.

    “Personaliserade villkor och kostnader”

    Om returer påverkar din lönsamhet både positivt och negativt, ska du då göra det svårt för kunderna att returnera med risk för att förlora affärer? Eller ska du göra det lätt och smidigt att returnera men villkor och kostnader varierar utifrån om kunden är lönsam eller olönsam? Jag tror på det senare, personaliserade policies, villkor och kostnader baserat på om kunden är lönsam eller olönsam.

    Att digitalisera returer och erbjuda en bra kundresa i returprocessen för att loopa tillbaka kunden till webshopen och köpprocessen borde vara i fokus för många ehandlare. Här ligger möjligheten till högre LTV, ökad lönsamhet och försäljning.

    Vill du höra mer kring detta så lyssna gärna på podden här.

    Peter Hietala, CEO, Easycom
    peter.hietala@easycom.com

  • Är returnerande kunder olönsamma? 19 september, 2019

    En gammal myt är att returnerande kunder oftast är olönsamma kunder vilket har haft och fortfarande har påverkan på hur många företag ser på returer. Startar man ehandel så är returer en del av affären, vare sig man vill eller inte. Att försöka ignorera returer eller mota returer leder oftast till minskad försäljning och/eller missnöjda kunder.

    “Returgraden på artikelnivå är nyckeln till att mäta lönsamheten på kundnivå”

    Returordergraden är ett vanligt mätetal som kopplar direkt mot returtransportkostnaden som är den mest synliga delen av hela returkostnaden. Den andra stora kostnadsdelen är returhanteringskostnaden på lagret för mottag, inspektion, omemballering och slutligen infackning av returer tillbaka i säljbart skick på lagerhyllan.

    Min och även forskningens (Lunds Universitet) åsikt är att det är returgraden på artikelnivå som är nyckeln till att mäta lönsamheten på kundnivå, vad är det kunden behåller och vad är det kunden returnerar? Man kan dela in frekvent returnerande kunder i minst två subgrupper, de som beställer många artiklar och returnerar många artiklar och de som beställer många artiklar och behåller många artiklar. Detta är en första viktig detaljnivå som man bör ha koll på för att inte riskera att tappa några av sina mest lönsamma kunder som t.ex. ASOS och Zalando riskerar med att börja ta betalt för både frakt och retur för alla kunder, oavsett lönsamhet.

    “Nästa nivå för att få full koll på lönsamma och icke lönsamma kunder”

    Är det så enkelt? Njae, det är bara första nivån. Nästa nivå för att få full koll på lönsamma kunder är att dels ha med lönsamma och icke lönsamma artiklar i beräkningen vilket blir lite svårare och dels få med de operativa kostnaderna kopplat unikt till varje artikel och kund. Då går man mot bättre kontroll och ökad lönsamhet.

    Så, är alla returnerande kunder olönsamma? Svaret är nej. Om vi tänker nytt och annorlunda så är returer en möjlighet till ökad lönsamhet, nöjdare kunder och ger bättre koll på hela din affär.

    Peter Hietala, CEO, Easycom
    peter.hietala@easycom.com