23/1 Malin Sundström – Utmaningar kring kundrelationer

När: Tisdag 23/1 – kl. 07:45-08:45
Var: Textile Fashion Center

Frukost på The Company 07:00

Utmaningar kring kundrelationer i en digital värld

Malin Sundström, Ek Dr och docent vid Högskolan i Borås ger oss sin syn på kundlojalitet

Många menar att kunderna har blivit illojala och undrar – vad kan vi göra åt det?

I takt med att detaljhandel blivit lika global som övrig handel, tävlar fler aktörer om samma kunder.
Spelplanen har blivit både snabbare och mer digital och få handelsföretag vågar avstå digitaliseringståget som lockande står och väntar på perrongen. Längst fram vid loket hänger en klarröd banderoll som skriker ut ”Investera mera i IT och interaktiv teknik!”. På perrongen stressar en konduktör fram mellan väntande passagerare och muttrar för sig själv ”Mät mer, mät oftare, mät bättre”.
Det finns en risk att när tåget gått så är de enda som står kvar, förvånade konsumenter som undrar vad som hände med svenska handelsaktörer.

Malin Sundström, Ek Dr och docent vid Högskolan i Borås adresserar problemen med vikande kundlojalitet och menar att det är dags att sluta mata det kundmonster som företagen själva skapat i form av flyktigt och opportunistiskt beteende. Det är svårt att mäta kundlojalitet men det är en utmaning som vi inte får backa för. Vi måste bara lära oss nya sätt att mäta mjuka värden. I en värld fylld av attraktiva erbjudanden är det lättare än någonsin för kunderna att välja någon annan, och av det skälet måste företagen ta ett mer långsiktigt perspektiv på kundrelationer och investera i sina kunder. Kundarbetarskap kan vara en väg att gå.

E-handelsstaden Borås bjuder in till årets första frukostmöte där du kan mingla, knyta kontakter och ta del av en spännande föreläsning.

 

Huvudsponsor för dagens frukost: