Borås 400 år – då tar vi chansen!

Det går ut oerhört många e-handelsförsändelser från Borås-företag varje år. För många av dem som tar emot dessa paket är det inte känt att paketet kommer från just Borås. Under jubileumsåret 2021 vill vi ändra på det.

Vi har därför tagit fram en tagg, både i digital och tryckbar form som kan infogas på t ex fraktsedlar, ordersedlar, orderbekräftelser, fakturor, mailsignaturer eller andra lämpliga dokument. Vill man kan man givetvis trycka etiketter att sätta på paketen som lämnar företaget.

Låt oss alla hjälpas åt att på detta sätt marknadsföra Borås som Nordens E-handelsstad nummer 1!

Nedan kan du via länken ladda ner taggen snabbt och smidigt. Vi har skapat två varianter i eps-format (som lämpar sig till tryck) samt två i png-format till webb och mailsignatur. Taggen finns i vitt och i E-handelsstaden Borås blå färg. Välj den som passar ert företag bäst!

Om du har frågor maila karina.andersson@ehandelsstaden.se

Ladda ned taggen här (ZIP – 1,9 MB)

Tillsammans blir vi starka

Vi träffade Lars Bonander, VD på PR Home, en av våra medlemmar som besvarade vårt upprop efter företag som hittat lösningar och klarat utmaningen med Coronapandemin bra och vill dela med sig av sin berättelse för att inspirera andra.

PR Home är ett renodlat belysningsföretag som utvecklar och säljer dekorativ belysning. Företaget har dubblerat sin omsättning på 4 år genom att ha ett starkt fokus på det man gör och bredda sig inom sitt fokusområde, belysning. Idag omsätter PR Home 80 miljoner kronor. Företaget äger själva hela produktutvecklingsprocessen och har satsat på att bygga fler stilgrupper, till den inredningsintresserade kunden.
– I juli gjorde PR Home sin bästa julimånad någonsin och sedan dess har det rullat på. Orsaken till att vi har klarat Coronatiden så pass bra handlar mycket om att vi har gjort rätt saker och fattat bra beslut innan pandemin bröt ut. Självklart spelar det också roll vilken bransch man tillhör. Vi är i inredningsbranschen vilket gör att vi kommer tidigt i “börja handla kurvan” när mat mm började fungera. Att rå om sitt hem blir viktigare när man spenderar mer tid där, säger Lars.
Lars menar att det har varit viktigt att se över hur e-handelsvänligt/handelsvänligt företaget är. PR Home har alltid varit e-handelsvänliga och har i många år tagit emot e-handelskunder med öppna armar och behandlat alla kunder lika. Lars anser att det är viktigt att inse att handeln kommer att fortsätta vara både fysisk och digital.

PR Home har arbetat med leverantörer i såväl Indien som Kina och för några år sedan började företaget se över risker och fördelar med olika leverantörer och även se över sin leverantörsstruktur. Likadant gjorde man med kunderna. Idag har PR Home en mix av fysisk handel och e-handel som inkluderar både fackhandel, större varuhus, små inredningsbutiker, inredningsfackhandlare och inredare.

– En annan viktig parameter är mixen av medarbetare. Flera av oss som jobbar på PR Home kommer från stora företag. Vi är väldigt olika men delar alla en gemensam vision, berättar Lars.
I mars-april stod det klart att det inte kommer arrangeras mässor och liknande event under den närmaste framtiden. På PR Home valde man ganska snabbt att fokusera på vad man kan göra istället för att presentera sina produkter. Efter sommaren valde man till exempel att bjuda in kunder till ett öppet hus på företaget, med ett kalendarium där man kunde boka in sitt besök.
– Allt detta gjorde vi ju inte specifikt för att Coronapandemin kom, utan är en struktur som vi har haft i bolaget. Jag är övertygad om att denna struktur starkt har bidragit till att det gått så bra, säger Lars.

Lars har arbetat med postorder och e-handel i 30 år bland annat på Clas Ohlsson, där han var med och utvecklade e-handel redan 1997. Han har arbetat med Knalleland som handelsområde och var VD på Lagerhaus när de lanserade sin e-handel och företaget utvecklades från minus 15 miljoner kr i resultat till plus 15 miljoner.

Avslutningsvis frågar vi honom om han har några andra tips att dela med sig av.
– Inom design och inköp ligger man ju alltid ett halvår/ett år före i sin planering. Jag rekommenderar att man även arbetar så på företagets andra avdelningar. Jag har också en tes om att 50% av våra intäkter om 3 år kommer från försäljning som vi inte ens känner till idag. Om man tänker så blir man proaktiv i sina beslut och vill ta sig framåt. Jag tror att man behöver ha ett ben i myllan idag och ett ben i framtiden. Man kan se det som att man bedömer risk eller att man bedömer potential, avslutar Lars.
Vi tackar Lars för ett trevligt och intressant besök på PR Home.
Vill du också dela med dig och inspirera andra? Maila: karina.andersson@ehandelsstaden.se

Att jobba med e-handel

Att lyckas attrahera unga människor till e-handelsbranschen är avgörande för både hållbar och långsiktig tillväxt i vår region. En stor utmaning för branschen i Sjuhäradsbygden är bristen på kompetens. En del företag har tvingats outsourca delar av sin verksamhet och andra har blivit tvungna att etablera satellitkontor utanför regionen, för att lösa problemet.

E-handelsstaden Borås arbetar därför med ett projekt vars syfte är att:
• Synliggöra den bredd av yrkesmöjligheter som finns inom branschen (där vi inkluderar logistik och IT) för framtidens arbetskraft i åldern 18-25 år.
• Lyfta branschens attraktionskraft som arbetsgivare.
• Inspirera målgruppen att intressera sig för yrken inom branschen och söka sig till relevanta utbildningar alternativt starta sin yrkesbana inom branschen.
Läs mer om projektet här.

På sidan jobbamedehandel.se (länk här),  kan den som är nyfiken på branschen gå in och se både inspirerande filmer och undersöka vilka utbildningsmöjligheter som finns i regionen. Vi kommer också inom kort att presentera ett antal intervjuer med yrkesverksamma unga i branschen.

I vår första film får vi möta Sofie Axelsson, web producer och ansvarig för den digitala marknadsföringen på Ateljé Margaretha.

 

Peter Olsson – Årets E-commerce Manager på E-Star awards!

”Som sylvass E-Commerce Manager på Teknikproffset vägrar Peter tro att någonting är omöjligt eller ouppnåbart vilket han gång på gång bevisat genom att slå mål och förväntningar. Han har en förmåga att inspirera till engagemang och driv hos sina medarbetare. Trots ett tufft år med många utmaningar, dels flytt av lager, har företaget växt i rekordfart. Han bidrar till att medarbetarna vågar prova nya saker genom sitt positiva och utmanande sätt att leda vilket visat sig vara ett framgångsrecept!”

Ett stort grattis säger vi till Peter Olsson som kammade hem segern i kategorin årets E-Commerce manager på E-Star awards!

Nominerade i E-STAR AWARDS!

Finalisterna till  tre kategoripriser är nu uttagna av juryn i  E-star Awards. Totalt har fyra personer per kategori gått vidare och det är med glädje vi kan konstatera tre nominerade med Boråskoppling! Anton Peterson – numera E-commerce Manager på  Sportamore, Peter Olsson – E-Commerce Manager på Teknikproffset  och Kristina Hars – CCO för Boråsbaserade Bubbleroom.

Både Anton och Peter är nominerade i kategorin “Årets E-commerce Manager” och Kristin i kategorin “Årets digitala ledare”.

Klicka på länken här nedanför och var med i omröstningen!
https://www.ecommercerecruit.se/rosta/

Podd, E-handelns väg – i pandemins öga

Nu är podden som spelades in hos oss på E-handelsstaden lanserad och du kan lyssna på den direkt här!

Ett samarbete mellan PostNord/E-handelsstaden/E-handelstrender

Samtidigt som ekonomin störtdyker växer sig den digitala kanalen allt starkare i fotspåren av kravet på social distansering. Media har rapporterat att e-handlare inom hemelektronik och heminredning ökar, samtidigt som tidigare drabbade segment som mode och skor, hukar under nedstängningen av Sverige. Och dagligvaruhandeln klarar inte att hantera den ökade efterfrågan på nätmat. 

Den 14 maj kommer podden Ehandelstrender att djupdyka i rapporten E-barometern där vi får rykande aktuella hårda siffror på läget inom svensk e-handel. Hur ska detaljhandelsföretagen navigera i denna svåra tid? Finns det några vinnare?

Programledare Urban Lindstedt samtalar med Susanne Holmström –
VD på NetOnNet, Arne B Andersson – e-handelsexpert på PostNord samt
Carl-Fredrik Teder – detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Good Goods & Hack The Last Mile

Good Goods är ett projekt som minskar avgaser och buller i centrum, gör gator säkrare och arbetsmiljön bättre. Helt enkelt ett trivsammare centrum för alla. Se filmen om Good Goods HÄR

Den senaste utvecklingen inom e-handel har resulterat i nya utmaningar, men också nya affärsfördelar för intressenter som är engagerade i stadslogistik. För att förbättra en hållbar och effektiv stadslogistik relaterad till e-handel behövs alltså nya innovativa lösningar som beaktar följande:

1. Logistik och transport av varor och paket
2. IT-lösningar för säkert och effektivt informationsutbyte mellan intressenter
3. Affärsmodeller som inkluderar stadslogistik och e-handel

Detta hackaton syftar till att identifiera, diskutera och presentera innovativa lösningar på problem relaterat till citylogistik och den ökade e-handeln. Hacktonet pågår under följande tre dagar:

6/2 – HACK DAY
24/2 – PITCH DAY
9/3 – DELIVERY DAY

”Hackaton-day”, 6 februari
Hackaton startar med inledande seminarium, och utmanande frågor från branschen väljs för att “hackas”. Dagen avslutas med summering av preliminära resultat från förda diskussioner samt mingel på Pumphuset.

”Pitch-day”, 24 februari
Fördjupning av “hackaton-dagens” påbörjade diskussionerna fortsätter.
Förberedelser för att presentera resultatet på s.k. posters vid “Winners-day”.
Dagen avslutas med summering av resultat.

”Winners-day”, 9 mars
Postersutställning inklusive presentation över innovativa
lösningar på diskuterade stadslogistikutmaningar. Pris för bästa lösning delas ut.
Pris: Biljett och utställningsplats på E-handelsdagen samt presentkort från Borås City.

Mer info och hela programmet HÄR
Anmälan: boras.se/hackthelastmile

Unikt traineeprogram inom e-handel/logistik/it

Företagen i Boråsregionen behöver unga högutbildade talanger för att fortsätta vara framgångsrika. Nu startar E-handelsstaden Borås tillsammans med företag i branschen ett gemensamt traineeprogram riktat till drivna kandidat- och masterstudenter från högskola/universitet med lite arbetslivserfarenhet och stor potential att växa.  

Genom traineeprogrammet får de deltagande företagen en medarbetare som efter perioden kan anta kvalificerade och strategiska roller samtidigt som traineen får en möjlighet till karriär, som ledare eller specialist. Varje trainee får också en möjlighet att redan från start skapa ett starkt nätverk i branschen samt att tidigt i sin utveckling få se olika företag från insidan och diskutera erfarenheterna med sin traineegrupp. 

Företag som har egna traineeprogram betraktar dem som en investering. De ser sina traineer som en stor resurs för framtiden samt vittnar om att de snabbt ger utväxling och flyttar företaget framåt, ibland redan under själva traineeperioden.

Programmet i korthet

1 september 2020 
Respektive trainee påbörjar sin anställning samt startar deltagandet i vårt traineeprogram. 

1 september 2020 – 26 februari 2021
Respektive trainee arbetar operativt i perioder om 3 månader inom olika områden på det företag hen är anställd på.

1 mars – 28 maj 2021
Respektive trainee arbetar på ett annat företag i branschen, valt i samråd med det företag hen är anställd på. 

1 september 2020 – 29 oktober 2021
En dag/månad träffas alla traineer som ingår i programmet för gemensam utbildning i personlig utveckling/ledarskapsträning.
En gång/månad träffar respektive trainee sin tilldelade mentor.  

29 oktober 2021
Avslutning och diplomering.

1 november 2021
Trainee-anställningen övergår i ordinarie tjänst på företaget. 

Vilka företag kan vara med?

Programmet riktar sig till både stora och små företag som var och en väljer vilken inriktning deras trainee skall ha (e-handel, logistik eller IT). Respektive företag beslutar även om den del av innehållet i programmet som inte är gemensam.

Vår referensgrupp som arbetar med programmet består av
representanter från; Ellos Group, NetOnNet, Rebel Walls, Vanbruun, ProFlow och Ekan Management. 

Det är begränsat antal platser så anmäl ert företag till programmet redan idag – sista dag för anmälan är den 20 januari 2020. 

Vill du veta mer eller att Karina från E-handelsstaden Borås skall komma till er och berättar mer? Maila till: karina.andersson@ehandelsstaden.se eller ring 0730-23 22 18. 

Programmet stöds av: