E-handelsindikatorn september 2025

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn/e-handelsindikatorn-september-2025/

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för september månad till 14,5 miljarder kronor. 

Det var en ökning med 11 procent jämfört med samma månad förra året. För tredje månaden i rad överträffade den skattade omsättningen samtliga jämförelsetal för samma månader under perioden 2020–2024.

September månads ökning innebär att e-handelns omsättning under tredje kvartalet 2025 uppskattas ha växt med 13 procent jämfört med samma period förra året. Det är en tydlig vändpunkt efter årets två första kvartal, som båda visade negativ omsättningstillväxt. Efter en svag vår och en särskilt tung majmånad lyfte försäljningen rejält i juli, augusti och september.

– Efter en tuff start på året ser vi äntligen hur e-handeln får vind i seglen igen. Hushållens ekonomi har ljusnat något. Lägre räntor och dämpad inflation har gett bättre köpkraft och ökat framtidstron hos både konsumenter och handlare. Kombinationen av stärkt köpkraft och nyvunnet självförtroende hos kunderna har lett till en tydlig återhämtning för e-handeln under sensommaren och början av hösten, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Den goda omsättningstillväxten de senaste månaderna jämfört med fjolåret beror inte främst på att fler e-handlar – andelen e-handelskonsumenter ligger kvar på samma höga nivåer som förra året – utan på att de som handlar på nätet i snitt nu spenderar mer per köp.

Vi går in i årets viktigaste kvartal med en helt annan energi och optimism än för bara ett halvår sedan.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

– Det är tydligt att e-handelsföretagen nu märker av en efterlängtad medvind efter vårens motgångar. Konsumenterna vågar återigen satsa på köp som de kanske avvaktade med tidigare under året, vilket är en välbehövlig revansch för branschen. Vi går in i årets viktigaste kvartal med en helt annan energi och optimism än för bara ett halvår sedan, säger Per Ljungberg.

Läs hela rapporten från Svensk handel här (pdf)

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn/e-handelsindikatorn-september-2025/

E-barometern Q2 2025

Källa: E-barometern – insikter och trender inom e-handel | PostNord

E-barometern presenterar e-handelsutvecklingen baserat på data från svenska e-handlare tillsammans med omvärldsanalys för nio e-handelsbranscher. Vana jämfört med ovana konsumenters beteende i köpresan är något vi lyfter i årets andra rapport från E-barometern.

Till rapporten har vi intervjuat åtta ledande betalföretag och sex returföretag om hur efterfrågan på betallösningar och returer utvecklas. Både betalningar och returer rör sig mot ökad valfrihet, enkelhet och hållbarhet samtidigt som AI och automatisering spås få en central roll. Googles Industry Manager för Retail, Håkan Löfgren, beskriver hur e-handlare kan öka försäljningen med hjälp av fyra nyckelbeteenden, de fyra S:en.

Läs mer och ladda ner rapporten här

E-handelsindikatorn augusti 2025

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn/e-handelsindikatorn-augusti-2025/

Augustiskattningen överträffar samtliga tidigare augustimätningar inklusive tidigare rekordnivåer från pandemiåret 2021. Även juli månads skattning var den högsta skattningen någonsin för den månaden.

Efter ett tufft första halvår ser vi nu äntligen ett trendbrott. Likt i andra delar av handeln blåser nu något mer optimistiska vindar, som drivs på av välkomna budgetutspel från regeringen. Den utveckling vi noterat de senaste månaderna är mycket hoppingivande inför kommande viktiga höst- och vintermånader, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Samtidigt som e-handelns omsättning var rekordhög i augusti e-handlade också fler från utlandet än någonsin. 23 procent av konsumenterna e-handlade från utlandet och 13 procent av omsättningen från svensk privatkonsumtion på nätet skattas tillfalla e-handelsföretag i andra länder.

Aldrig tidigare har så stor andel av svenskarnas nätkonsumtion gått till utländska aktörer som Temu och Shein. Här krävs skyndsamma åtgärder på EU-nivå.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

– Samtidigt ser vi fortsatt en oroväckande utveckling – aldrig tidigare har så stor andel av svenskarnas nätkonsumtion gått till utländska aktörer som Temu och Shein. Här krävs skyndsamma åtgärder på EU-nivå. Vi behöver konkurrens på lika villkor och Svensk Handel kommer att fortsätta driva frågan intensivt tills luckorna i regelverket inom EU täppts till, säger Per Ljungberg och fortsätter:

På nationell nivå vill vi se att en task force bildas. Myndigheter behöver bjuda in näringslivet och relevanta organisationer för att se vad som kan göras här och nu för att stänga den kinesiska gräddfilen. I denna fråga har vi inte råd att agera senfärdigt.

Läs hela rapporten från Svensk handel här (pdf)

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn/e-handelsindikatorn-augusti-2025/

E-handelsindikatorn juni-juli 2025

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-juni-juli-2025

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 15,3 miljarder kronor och för juli månad till 13,7 miljarder kronor.

Båda månaderna ökade omsättningen jämfört med samma månader förra året, i juni var ökningen 4 procent och i juli 16 procent.

Vi gläds åt att både juni och juli blev förhållandevis starka månader för många e-handelsföretag. Det var välbehövligt givet att avslutningen på våren var svag. Men faktum kvarstår. För att e-handeln ska komma tillbaka på riktigt krävs att konsumenternas köpkraft stärks, och där är vi inte riktigt ännu.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Andelen konsumenter som e-handlade låg på samma höga nivå som i juni och juli förra året, över 70 procent. Förklaringen till omsättningsökningen var i huvudsak att snittköpesumman per e-handelskonsument ökade. Snittköpesummorna för juni och juli var de högsta sedan pandemiåret 2021.

 

Samtidigt som det finns mycket att glädjas åt i juni- och julisiffrorna finns det fortsatt orosmoln. Vi ser hur e-handelsköpen från utlandet cementerat sig på höga nivåer, vilket tyvärr innebär att svenska konsumenter satt i system att handla från plattformar som Temu och Shein. Utöver att vara skadligt för miljön kan det också i värsta fall vara direkt farligt för konsumenten själv. Detta kommer vi fortsätta att påvisa framöver.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Läs hela rapporten från Svensk handel här (pdf)

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-juni-juli-2025

E-handelsindikatorn maj 2025

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-maj-2025

Maj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Men bakom det stora minustalet finns en viktig förklaring: Maj 2024 var exceptionellt stark och noterade då en tillväxt på hela 29 procent.

Maj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Men bakom det stora minustalet finns en viktig förklaring: Maj 2024 var exceptionellt stark och noterade då en tillväxt på hela 29 procent.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Färre handlar – och för mindre summor

E-handelns omsättning i maj 2025 uppgick till 11,2 miljarder kronor, vilket är den lägsta majnoteringen sedan indikatorn lanserades 2020. Bakom nedgången ligger både en minskning i antalet konsumenter som e-handlar och en sjunkande köpesumma. Den genomsnittliga summan per konsument låg på 1 951 kronor, jämfört med 2 545 kronor i maj 2024.

Det svala vädret kan ha haft en dämpande effekt på försäljningen av exempelvis mode och säsongsvaror, men utvecklingen är bredare än så. Nästan samtliga större varukategorier visar negativa tal, och hushållen handlar både mer sällan och för lägre belopp. Det är tydligt att många konsumenter fortsatt är återhållsamma i sina köpbeslut.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Byggvaror lyfte något – möbler fortsatt pressade

Byggvaror är den varukategori som vuxit mest jämfört med samma femmånadersperiod förra året, efter en längre period av mycket svaga siffror. Apotek var den enda varukategorin som ökade i omsättning i maj. Samtidigt fortsätter möbelkategorin att ha det tufft, med tydligt minskad försäljning.

Andelen konsumenter som e-handlade varor sjönk till 69 procent, från 71 procent året innan. Den samlade e-handelsomsättningen för januari–maj 2025 uppgår till 59,3 miljarder kronor, en minskning med 5 procent jämfört med samma period 2024.

Det är märkbart att konsumenternas köpkraft fortsatt är förhållandevis svag. Förra veckans räntesänkning var därför efterlängtad. Det är dock viktigt att betona att fler sänkningar behövs för att stärka köpkraften, vilket givetvis gynnar svenska e-handelsföretag.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Läs hela rapporten från Svensk handel här (pdf)

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-maj-2025

Sverige satsar på elektrifiering av tunga transporter – nya möjligheter under 2025

Omställningen till fossilfria transporter pågår för fullt – och nu tar Energimyndigheten ett nytt krafttag för att skynda på utvecklingen. Genom programmet Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter stöttas utbyggnaden av publik laddinfrastruktur för eldrivna lastbilar samt tankstationer för vätgas.

Det här är en stor möjlighet för företag och aktörer inom transportsektorn som vill bidra till en mer hållbar framtid – och samtidigt ligga i framkant när det gäller ny teknik och infrastruktur.

Vad handlar satsningen om?

Programmet riktar sig till aktörer som tillsammans vill etablera strategiskt placerade ladd- och tankstationer för tunga fordon. Syftet är att göra det möjligt att köra långa sträckor med el- eller vätgasdrivna lastbilar – och därmed minska utsläppen inom en av våra mest klimatbelastande sektorer.

Tre nya utlysningar under 2025

Energimyndigheten har planerat tre olika utlysningar under 2025, alla med olika fokusområden:

1. Laddning vid lastning och lossning
Denna utlysning öppnade i april 2025 och bygger vidare på en liknande satsning från 2024. Fokus ligger på att möjliggöra eldrift vid terminaler, logistikcenter och andra platser där tunga fordon ändå står still under kortare perioder.

2. Publik laddning längs “vita sträckor”
I maj öppnade nästa utlysning, som riktar sig mot områden där laddinfrastrukturen är bristfällig. Det handlar främst om vissa delar av det svenska stamvägnätet, andra större vägar samt Gotland.

3. Kapacitetshöjning längs större vägar och i städer
Samtidigt lanserades också en satsning på att öka kapaciteten vid befintliga (och nya) stationer längs det europeiska TEN-T-vägnätet samt i större svenska städer. Syftet är att möta den växande efterfrågan på eldrift i tung trafik.

För dig som vill söka stöd

Planerad genomförandetid för de olika projekten är 2–3 år från det att ansökan skickas in. Exakta datum, ansökningskrav och budget för respektive utlysning publiceras i samband med att de öppnar. Håll utkik på Energimyndighetens webbplats om du är intresserad av att delta!

Varför är detta viktigt?

Transportsektorn står för en stor andel av Sveriges klimatutsläpp, särskilt de tunga transporterna. För att nå klimatmålen krävs därför en snabb och omfattande elektrifiering. Med dessa utlysningar får företag och kommuner stöd att ta steget – och samtidigt bidra till ett mer hållbart och konkurrenskraftigt samhälle.

Läs mer och ansök här

E-handelsindikatorn april 2025

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-april-2025

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för april månad till 14,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 13 procent jämfört med april 2024.

För andra månaden i rad växte e-handelns omsättning med tvåsiffriga tillväxttal. Det var en konsekvens dels av en högre köpesumma per e-handelskonsument, dels av att betydligt fler e-handlade än i april förra året. 74 procent av konsumenterna klickade hem varor på nätet vilket är en anmärkningsvärt hög siffra, nästan i nivå med vad som brukar uppmätas i julhandeln.

Det är verkligen glädjande att se att en så stor andel e-handlar i april – det här är nivåer vi annars bara brukar se kring jul. Att vi nu har två månader i rad med tvåsiffrig tillväxt ger hopp om ett tydligt trendbrott för e-handeln. Förhoppningsvis sätter det tonen för resten av året.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

En bakomliggande förklaringsfaktor till den höga andelen e-handelskonsumenter var att en historiskt hög andel, 24 procent, e-handlade från utländska aktörer. Det är den högsta andelen som e-handlat från utlandet sedan Svensk Handel började mäta detta i januari 2020. Precis som tidigare drivs utvecklingen av lågprishandel från kinesiska aktörer, i synnerhet Temu.

Att var fjärde svensk e-handlade från utlandet i april är en historisk toppnotering som tydligt visar hur gränslös e-handeln har blivit. Men det är också en väckarklocka – när globala plattformsföretag kan konkurrera på helt andra villkor riskerar vi att urholka både rättvisa och långsiktiga förutsättningar för svensk handel. På sikt hotas både jobb och skatteintäkter.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Läs hela rapporten från Svensk handel här (pdf)

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-april-2025

E-handelsindikatorn mars 2025

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-mars-2025

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.

Efter en svag inledning på e-handelsåret kom årets första månad med tillväxt i mars. Andelen e-handelskonsumenter var tillbaka på nivåer över 70 procent, vilket också var normen under 2024. Den genomsnittliga skattade köpesumman per konsument ökade också, med 6 procent jämfört med mars förra året, till 2249 kronor. Fler e-handlade alltså och till ett högre belopp, vilket resulterade i tvåsiffrig omsättningstillväxt.

De inledande månaderna av året har varit tuffa för stora delar av e-handeln. Månadens förhållandevis starka siffror är därför både välkomna och välbehövliga. Det är dock för tidigt att säga huruvida detta är starten på en positiv trend. De närmsta månaderna kommer att ge en tydligare helhetsbild.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Den starka utvecklingen i mars räckte dock inte till för att lyfta årets inledande kvartal till positiva siffror jämfört med fjolårskvartalet. Omsättningen i e-handeln backade med 3 procent första kvartalet och därmed bröts den positiva trenden från 2024 med fyra raka kvartal med plussiffror. Förra årets tillväxt innebar ett välkommet försäljningslyft jämfört med de svaga e-handelsåren 2022 och 2023. Det återstår att se om den svaga första kvartalssiffran i år är ett tillfälligt bakslag eller om den är en indikator på att kostnadstyngda hushållen får svårt att öka konsumtionen på nätet i år.

Månadens positiva siffror till trots, tvingas vi konstatera att kvartalet som helhet blev något svagare än föregående år. Det råder dock inga tvivel om att handeln dras med stora utmaningar. Det senaste exemplet är tullkriget mellan Kina och USA. Nu är det viktigare än någonsin att regeringen intensifierar det utlovade arbetet med att stärka hushållens köpkraft. Till syvende och sist så är det jobb och företag inom e-handeln som står på spel.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-mars-2025

E-handelsindikatorn februari 2025

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för februari månad till 9,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.

I princip hela 2024 var andelen konsumenter som e-handlade historiskt hög. 10 av 12 månader e-handlade över 70 procent av den vuxna befolkningen. Februari stack särskilt ut förra året med en, för den vanligtvis svaga e-handelsmånaden, osedvanligt hög andel e-handelskonsumenter.

För första gången på ett år föll nu e-handelsandelen tillbaka, från 72 procent förra året till 65 procent. När så pass många färre e-handlade fick det också effekter på totalomsättningen som rasade med 16 procent jämfört med fjolåret.

Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Förutom att betydligt färre e-handlade sjönk även den skattade totala snittköpesumman per e-handelskonsument. 1794 kronor var en minskning med 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Även i januari minskade den skattade köpesumman, då med 8 procent. Utvecklingen under inledningen på året indikerar att konsumenterna håller i plånboken och att återhämtningen i e-handeln som påbörjades under 2024 nu riskerar att komma av sig.

Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir allt mer snedvriden. Vi fortsätter med en dåres envishet påminna om att gräddfilen för kinesiska onlinegiganter som Temu och Shein måste upphöra. Varje månad flockas nya konsumenter till dessa plattformar, vilket på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-februari-2025

Textilt management-podden avsnitt 26.Tullar och tariffer

I ljuset av de senaste händelserna i världspolitiken och Donald Trumps uttalanden om tullar och tariffer diskuterar Daniel Ekwall och Agnes Wänström i dagens avsnitt av Textilt management-podden, just betydelsen av tullar och tariffer i den internationella handeln. Vad har det för påverkan på länders finanser, samhällen och medborgare? Och hur påverkar förändringar av tullar och tariffer just den textila produktionen och handeln? Lyssna på avsnittet och lär dig mer om detta samhällsaktuella ämne.

Lyssna på avsnittet här (öppnas i Spotify)

Källa: Textilhögskolans LinkedIn https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7302628538061328385/