E-NETWORK – nytt nätverk för nyinflyttade i Borås

På initiativ av vår nya ordförande Ted Boman startar vi E-network, ett nätverk som vänder sig till nyanställda och/eller inflyttade till Borås som arbetar inom våra områden e-handel/logistik/IT. 

Tanken är att nätverket ska öka på trivselfaktorn när man är ny i Borås och se till att nyanställda får ett umgänge och information om allt häftigt som händer här i vår stad. Särskilt nu inför semestern när möjligheterna att resa är begränsade. Vi tror att man stannar på sin nya arbetsplats och i Borås om man trivs och snabbt kommer in i ett sammanhang.

Vi har ett uppstartsmöte den 15 juni 16.30. Helena Alcenius från Borås TME kommer och berättar vad som händer i Borås i sommar. Vi ordnar med något att äta och dricka och anpassar plats efter antal så det blir säkert med hänsyn till rådande omständigheter.

Frågor? Kontakta jeanette.regner@ehandelsstaden.se

E-network for new employees in Borås

We’re launching the E-network – an initiative by our new chairman Ted Boman – for newly hired e-commerce, logistics, and IT professionals who’ve relocated to Borås.

The network’s mission is to ensure that new Boråsare can build social connections with locals and stay up-to-date with the exciting things going on in our city. We believe that recruits will stay longer at their workplace and in Borås if they build strong friend groups and enjoy their time in the city.

We have a kick-off meeting on June 15th at 16:30 (4:30 pm). Helena Alcenius from Borås TME will share what’s happening in the city this summer. We’ll provide food and drinks, and we’ll decide on a location based on the number of attendees and the current COVID restrictions.

Contact Jeanette at jeanette.regner@ehandelsstaden.se if you have any questions.

 

Välkommen till Borås och E-network/
Welcome to Borås and E-network 

Datum/Date: Tisdagen den 15 juni/ Tuesday the 15th of June
Tid/Time: Kl 16.30 – så länge man vill (nästan)/as long as we like (almost)
Plats/Place: Textile Fashion Center, vi återkommer med exakt plats beroende på hur många vi blir/ we will decide on a location when we know the number of attendees

Anmäl dig här/ Register here

Möte med Maria på Reunion Home

2020 kommer för många av oss att vara året då vi fick tänka om, ställa om och ifrågasätta vår affärsmodell. Skrämmande men kanske också nyttigt. Vi träffade entreprenören Maria Engström som driver Reunion Home beläget på Österlen. En företagare som fått ställa om inte bara en utan flera gånger och som bestämde sig för att gasa istället för att dra i handbromsen när Covid-19 lamslog många branscher.

Maria har under 2020 förändrat och förädlat sin verksamhet och har idag skapat en destination i lilla Hagestad på Österlen där hon driver butiker, caféer, B&B, outlet, glasskiosk och även en framgångsrik e-handel inom både B2C och B2B.  Dessutom har hon, trots rådande omständigheter, lyckats att flerdubbla sin omsättning. 

Vi ville veta hur hon gör och tänker och framför allt hur hon vågar. Så vi åkte dit och gjorde en enkelt mobilfilmad intervju och blev om möjligt ännu mer imponerade!  Du kan även besöka Reunionhome.se här. 

PS. Sedan vi var där har hon även öppnat ytterligare en Reunion Home-butik i centrala Malmö.

Se filmen här!

Google Digitalakademin #försverige

En del av Googles globala program, Grow with Google, som har som målsättning att hjälpa småföretagare och arbetssökande att stärka sina digitala kunskaper.

2020 har varit ett år fyllt med utmaningar för Sveriges småföretagare. Permitteringar och uppsägningar har varit ett faktum och vissa branscher har varit särskilt drabbade, bland annat detaljhandeln, besöksindustrin och kulturområdet. Pandemins två vågor med omfattande restriktioner gör att många företagare går in i 2021 på skakiga ben. I tider som dessa krävs det att man hittar nya sätt att nå ut till sina kunder. I detta sammanhang öppnar digitaliseringen otroligt många dörrar. Genom att ha en stabil digital grund att stå på, kan man hitta nya sätt att sälja, öka sin lönsamhet och förbättra sin konkurrenskraft. Detta är av största vikt då nya jobb främst skapas i just små och medelstora företag och därför är det viktigt att dessa företagare har de digitala verktyg som behövs. 

Som små- och medelstor företagare kan den digitala resan kännas utmanande. För att kunna stötta just små och medelstora företagare har Google Digitalakademin allierat sig med en rad starka samarbetspartner och tagit fram en digital kunskapsplattform, #förSverige. 

Under 2021 kommer Google Digitalakademin att fokusera på små- och medelstora företagare och erbjuda kostnadsfria livestreamade kurser som sänds från samtliga 21 län, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. Målsättningen är att utbilda 21 000 företag i alla Sveriges 21 län under 2021. Deltagarna kan se fram emot att få de digitala verktyg som behövs för att lyckas med att ta sina företag online. Föreläsarna är några av Sveriges mest framstående digitala experter inom sina respektive områden med lokal förankring och fokus på just små och medelstora företag. 

Borås Stad är huvudvärd för Västra Götalandsregionen och bland de lokala företag som kommer att vara med och leda utbildningarna, ser vi bl a  ett av E-handelsstadens medlemsföretag – High End Media Group.

Läs mer om projektet här
Anmälningslänk
Se informationsfilm om projektet

Har du frågor? Kontakta Anna Mattsson, Digital Näringslivsutvecklare Borås stad: anna.mattsson@boras.se

Borås 400 år – då tar vi chansen!

Det går ut oerhört många e-handelsförsändelser från Borås-företag varje år. För många av dem som tar emot dessa paket är det inte känt att paketet kommer från just Borås. Under jubileumsåret 2021 vill vi ändra på det.

Vi har därför tagit fram en tagg, både i digital och tryckbar form som kan infogas på t ex fraktsedlar, ordersedlar, orderbekräftelser, fakturor, mailsignaturer eller andra lämpliga dokument. Vill man kan man givetvis trycka etiketter att sätta på paketen som lämnar företaget.

Låt oss alla hjälpas åt att på detta sätt marknadsföra Borås som Nordens E-handelsstad nummer 1!

Nedan kan du via länken ladda ner taggen snabbt och smidigt. Vi har skapat två varianter i eps-format (som lämpar sig till tryck) samt två i png-format till webb och mailsignatur. Taggen finns i vitt och i E-handelsstaden Borås blå färg. Välj den som passar ert företag bäst!

Om du har frågor maila karina.andersson@ehandelsstaden.se

Ladda ned taggen här (ZIP – 1,9 MB)

Tillsammans blir vi starka

Vi träffade Lars Bonander, VD på PR Home, en av våra medlemmar som besvarade vårt upprop efter företag som hittat lösningar och klarat utmaningen med Coronapandemin bra och vill dela med sig av sin berättelse för att inspirera andra.

PR Home är ett renodlat belysningsföretag som utvecklar och säljer dekorativ belysning. Företaget har dubblerat sin omsättning på 4 år genom att ha ett starkt fokus på det man gör och bredda sig inom sitt fokusområde, belysning. Idag omsätter PR Home 80 miljoner kronor. Företaget äger själva hela produktutvecklingsprocessen och har satsat på att bygga fler stilgrupper, till den inredningsintresserade kunden.
– I juli gjorde PR Home sin bästa julimånad någonsin och sedan dess har det rullat på. Orsaken till att vi har klarat Coronatiden så pass bra handlar mycket om att vi har gjort rätt saker och fattat bra beslut innan pandemin bröt ut. Självklart spelar det också roll vilken bransch man tillhör. Vi är i inredningsbranschen vilket gör att vi kommer tidigt i “börja handla kurvan” när mat mm började fungera. Att rå om sitt hem blir viktigare när man spenderar mer tid där, säger Lars.
Lars menar att det har varit viktigt att se över hur e-handelsvänligt/handelsvänligt företaget är. PR Home har alltid varit e-handelsvänliga och har i många år tagit emot e-handelskunder med öppna armar och behandlat alla kunder lika. Lars anser att det är viktigt att inse att handeln kommer att fortsätta vara både fysisk och digital.

PR Home har arbetat med leverantörer i såväl Indien som Kina och för några år sedan började företaget se över risker och fördelar med olika leverantörer och även se över sin leverantörsstruktur. Likadant gjorde man med kunderna. Idag har PR Home en mix av fysisk handel och e-handel som inkluderar både fackhandel, större varuhus, små inredningsbutiker, inredningsfackhandlare och inredare.

– En annan viktig parameter är mixen av medarbetare. Flera av oss som jobbar på PR Home kommer från stora företag. Vi är väldigt olika men delar alla en gemensam vision, berättar Lars.
I mars-april stod det klart att det inte kommer arrangeras mässor och liknande event under den närmaste framtiden. På PR Home valde man ganska snabbt att fokusera på vad man kan göra istället för att presentera sina produkter. Efter sommaren valde man till exempel att bjuda in kunder till ett öppet hus på företaget, med ett kalendarium där man kunde boka in sitt besök.
– Allt detta gjorde vi ju inte specifikt för att Coronapandemin kom, utan är en struktur som vi har haft i bolaget. Jag är övertygad om att denna struktur starkt har bidragit till att det gått så bra, säger Lars.

Lars har arbetat med postorder och e-handel i 30 år bland annat på Clas Ohlsson, där han var med och utvecklade e-handel redan 1997. Han har arbetat med Knalleland som handelsområde och var VD på Lagerhaus när de lanserade sin e-handel och företaget utvecklades från minus 15 miljoner kr i resultat till plus 15 miljoner.

Avslutningsvis frågar vi honom om han har några andra tips att dela med sig av.
– Inom design och inköp ligger man ju alltid ett halvår/ett år före i sin planering. Jag rekommenderar att man även arbetar så på företagets andra avdelningar. Jag har också en tes om att 50% av våra intäkter om 3 år kommer från försäljning som vi inte ens känner till idag. Om man tänker så blir man proaktiv i sina beslut och vill ta sig framåt. Jag tror att man behöver ha ett ben i myllan idag och ett ben i framtiden. Man kan se det som att man bedömer risk eller att man bedömer potential, avslutar Lars.
Vi tackar Lars för ett trevligt och intressant besök på PR Home.
Vill du också dela med dig och inspirera andra? Maila: karina.andersson@ehandelsstaden.se

Att jobba med e-handel

Att lyckas attrahera unga människor till e-handelsbranschen är avgörande för både hållbar och långsiktig tillväxt i vår region. En stor utmaning för branschen i Sjuhäradsbygden är bristen på kompetens. En del företag har tvingats outsourca delar av sin verksamhet och andra har blivit tvungna att etablera satellitkontor utanför regionen, för att lösa problemet.

E-handelsstaden Borås arbetar därför med ett projekt vars syfte är att:
• Synliggöra den bredd av yrkesmöjligheter som finns inom branschen (där vi inkluderar logistik och IT) för framtidens arbetskraft i åldern 18-25 år.
• Lyfta branschens attraktionskraft som arbetsgivare.
• Inspirera målgruppen att intressera sig för yrken inom branschen och söka sig till relevanta utbildningar alternativt starta sin yrkesbana inom branschen.
Läs mer om projektet här.

På sidan jobbamedehandel.se (länk här),  kan den som är nyfiken på branschen gå in och se både inspirerande filmer och undersöka vilka utbildningsmöjligheter som finns i regionen. Vi kommer också inom kort att presentera ett antal intervjuer med yrkesverksamma unga i branschen.

I vår första film får vi möta Sofie Axelsson, web producer och ansvarig för den digitala marknadsföringen på Ateljé Margaretha.

 

Peter Olsson – Årets E-commerce Manager på E-Star awards!

”Som sylvass E-Commerce Manager på Teknikproffset vägrar Peter tro att någonting är omöjligt eller ouppnåbart vilket han gång på gång bevisat genom att slå mål och förväntningar. Han har en förmåga att inspirera till engagemang och driv hos sina medarbetare. Trots ett tufft år med många utmaningar, dels flytt av lager, har företaget växt i rekordfart. Han bidrar till att medarbetarna vågar prova nya saker genom sitt positiva och utmanande sätt att leda vilket visat sig vara ett framgångsrecept!”

Ett stort grattis säger vi till Peter Olsson som kammade hem segern i kategorin årets E-Commerce manager på E-Star awards!

Nominerade i E-STAR AWARDS!

Finalisterna till  tre kategoripriser är nu uttagna av juryn i  E-star Awards. Totalt har fyra personer per kategori gått vidare och det är med glädje vi kan konstatera tre nominerade med Boråskoppling! Anton Peterson – numera E-commerce Manager på  Sportamore, Peter Olsson – E-Commerce Manager på Teknikproffset  och Kristina Hars – CCO för Boråsbaserade Bubbleroom.

Både Anton och Peter är nominerade i kategorin “Årets E-commerce Manager” och Kristin i kategorin “Årets digitala ledare”.

Klicka på länken här nedanför och var med i omröstningen!
https://www.ecommercerecruit.se/rosta/

Podd, E-handelns väg – i pandemins öga

Nu är podden som spelades in hos oss på E-handelsstaden lanserad och du kan lyssna på den direkt här!

Ett samarbete mellan PostNord/E-handelsstaden/E-handelstrender

Samtidigt som ekonomin störtdyker växer sig den digitala kanalen allt starkare i fotspåren av kravet på social distansering. Media har rapporterat att e-handlare inom hemelektronik och heminredning ökar, samtidigt som tidigare drabbade segment som mode och skor, hukar under nedstängningen av Sverige. Och dagligvaruhandeln klarar inte att hantera den ökade efterfrågan på nätmat. 

Den 14 maj kommer podden Ehandelstrender att djupdyka i rapporten E-barometern där vi får rykande aktuella hårda siffror på läget inom svensk e-handel. Hur ska detaljhandelsföretagen navigera i denna svåra tid? Finns det några vinnare?

Programledare Urban Lindstedt samtalar med Susanne Holmström –
VD på NetOnNet, Arne B Andersson – e-handelsexpert på PostNord samt
Carl-Fredrik Teder – detaljhandelsanalytiker på PostNord.