Sofia bloggar från Shanghai – 4

Alibaba vänder upp och ner på bilhandeln.

I december månad släppte Volvo sin senaste version av modellen XC60 på Alibabas digitala varuhus Tmall. Exklusivt för Tmall fanns bilen tillgänglig en dag innan det officiella startdatumet och i färgen blå fanns endast 288 bilar. De sålde slut på 75 sekunder.

Inte nog med det, Alibaba meddelande också i veckan att de i januari kommer att introducera sina ”Auto Vending Machines”. Ja, det är nästan precis som det låter. Det vill säga som en försäljningsautomat för kyld läsk, fast rejält mycket större och med bilar istället för läsk. Till en början kommer tjänsten endast vara till för Alibabas ”super members”, det vill säga kunder som redan har kommit upp i ett visst belopp under en viss tid genom någon av Alibabas e-handelsplattformar.

Maskinerna kommer tillåta kunden att titta på bilen i detalj via mobilen med både stillbilder, rörliga filmer och VR-teknik. Sedan är det bara att åka till närmsta Auto Vending Machine, betala 10 % via Alipay och sen tuta och köra. Bilen betalas sedan månadsvis tills den är fullt betald.

Detta är bara några av Alibabas satsningar inom bilindustrin just nu. Målet sägs vara att utmana den traditionella synen på att köpa bil. Dvs jobbiga förhandlingar och långa väntetider hos lokala bihandlare. Framtidens konsumenter vill ha enkla, bekväma och snabba tjänster och lösningar.