Sofia bloggar från Shanghai – 7

 

Skrota köpcentrumen och bygg interaktiva lekplatser istället

Är det något som Kineserna är bra på så är det att skapa upplevelser och miljöer runtomkring handelsplatser. Ett ställe som utmärker sig i Shanghai är framförallt varuhuset K11. De vill faktiskt inte ens kalla sig ett varuhus eller en galleria utan en ”Art Playground”. K11:s filosofi är att skapa en genuint inspirerande plats där konst, människor, hållbarhetstänk och shopping förenas. Enligt K11 är det framförallt konsten som är nyckeln eftersom den förenar människor trots olika bakgrund, skapar empati och står för kreativitet och nytänkande.

Det kanske inte låter revolutionerande och jag vet att det redan finns många handelsplatser i Sverige och runtomkring i världen som satsar på den här typen av koncept. Dock måste jag säga att jag tycker att K11 har lyckats bättre än andra eftersom nästan all konst är interaktiv och dessutom väldigt instagram-vänlig. Det är i princip som att gå runt på Universeum i Göteborg fast det dessutom kryllar av pop-up-stores, butiker och restauranger.

Konsten bidrar dessutom till att även butikerna, restaurangerna och pop-up-butikerna skapar mer inspirerande och kreativa platser att visa upp sina produkter på. I källaren hittar du dessutom en bak-verkstad där man kan lämna sina barn i trygga händer och en restaurang uppbygd som Masterchef där man kan gå på matlagningskurs.

K11 präglas av ständig förändring både rent visuellt och upplevelsemässigt vilket gör det till en rolig plats att besöka. Jag själv märker hur jag gärna tar upp telefonen när jag är på plats antingen för att fota eller för att ta del av något interaktivt konstverk eller erbjudande. Alltså konsumerar jag och sprider deras budskap trots att jag inte alltid shoppar fysiska produkter.

Har vi något liknande på gång i Sverige?