Sofia bloggar från Shanghai – 8

Det kinesiska nyåret präglades av digitala gåvor, resor och världens mest sedda TV-program

Medan nyåret i Sverige ofta är vännernas fest med fokus på nedräkning, raketer och ofta alkohol, är kinesernas tradition av helt annan karaktär. Här är det årets längsta ledighet med stort fokus på gåvor, världens största TV-kväll framför CCTV’s New Year’s Gala och en reseperiod utan dess like eftersom de flesta åker hem till sina familjer. I år uppskattades det att kineserna gjorde mer än 3,5 miljarder resor. Gåvorna bestod enligt tradition av så kallade röda kuvert, eller på kinesiska ’hong bao’, fyllda med pengar. Tack vare digitaliseringen och utvecklingen med digitala plånböcker är kuverten idag mest digitala och skickas via WeChat eller Alipay.

Tencent redovisade helt galna siffror för WeChat Pay där mer än 688 miljoner människor skickat pengar i gåvor till varandra, så kallade röda paket. Den mest generösa WeChat-användaren uppges vara en kvinna som skickat över 1203 röda paket på en och samma dag.

Alibaba rapporterar också att även dem haft över 251 miljoner människor som använt den mobila betalningslösningen Alipay för att skicka röda paket till ett värde av nästan 650 miljoner SEK. 

Även Alibabas digitala varuhus Taobao bidrog till red-packet-hysterin och lottade ut penga-paket för över 770 miljoner SEK.

CCTV som hostar världens mest sedda TV-event, New Year’s Gala uppgavs ha närmare 700 miljoner tittare på årets show som pågick i närmare 5 timmar på nyårsaftons kväll den 16e februari. Dock är fortfarande rekordet 800 miljoner som ägde rum under 2014 års gala. Spana in ett klipp från årets gala här:

https://www.youtube.com/watch?v=1erLHgqYtX0