E-handelsindikatorn april 2025

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-april-2025

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för april månad till 14,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 13 procent jämfört med april 2024.

För andra månaden i rad växte e-handelns omsättning med tvåsiffriga tillväxttal. Det var en konsekvens dels av en högre köpesumma per e-handelskonsument, dels av att betydligt fler e-handlade än i april förra året. 74 procent av konsumenterna klickade hem varor på nätet vilket är en anmärkningsvärt hög siffra, nästan i nivå med vad som brukar uppmätas i julhandeln.

Det är verkligen glädjande att se att en så stor andel e-handlar i april – det här är nivåer vi annars bara brukar se kring jul. Att vi nu har två månader i rad med tvåsiffrig tillväxt ger hopp om ett tydligt trendbrott för e-handeln. Förhoppningsvis sätter det tonen för resten av året.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

En bakomliggande förklaringsfaktor till den höga andelen e-handelskonsumenter var att en historiskt hög andel, 24 procent, e-handlade från utländska aktörer. Det är den högsta andelen som e-handlat från utlandet sedan Svensk Handel började mäta detta i januari 2020. Precis som tidigare drivs utvecklingen av lågprishandel från kinesiska aktörer, i synnerhet Temu.

Att var fjärde svensk e-handlade från utlandet i april är en historisk toppnotering som tydligt visar hur gränslös e-handeln har blivit. Men det är också en väckarklocka – när globala plattformsföretag kan konkurrera på helt andra villkor riskerar vi att urholka både rättvisa och långsiktiga förutsättningar för svensk handel. På sikt hotas både jobb och skatteintäkter.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Läs hela rapporten från Svensk handel här (pdf)

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-april-2025