En svensk pop-up-store i Shanghai
I helgen besökte jag ett av de större och mer exklusiva varuhusen här i Shanghai där en svensk pop-up-store var på besök. Ett projekt som blivit möjligt tack vare ett samarbete mellan det svenska konsulatet och Johan&Johans nyöppnade ”digitala varuhus” KAIMEN. Det digitala varuhuset fungerar som en svensk plattform på kinesiska Tmall (en e-handelsplattform som ligger externt från Alibaba som enbart fokuserar på kända varumärken) med varumärken som bla Fjällräven, Babybjörn och Daniel Wellington.
Pop-up-storen syftar främst till att skapa en kompletterande offline-upplevelse av svenska varumärken inför uppkommande Single’s Day (11/11, Kinas motsvarighet till Black Friday). Enligt Johan Wikander (en av grundarna till Johan&Johan) är det nästintill nödvändigt att skapa fysiska platser som komplement till e-handel eftersom kunderna då enkelt och lekfullt kan interagera med produkterna och få en känsla av varumärket. Stämpeln ”made in Sweden” är onekligen populär här i Kina och en av anledningarna till att Johan & Johan lanserat KAIMEN.
Fun facts om Single’s day: – Världens största shoppingdag – 2016 uppgick försäljningen till 17,8 miljarder US dollar – 140.000 olika varumärken varav 60.000 internationella medverkar – 82 % av köpen under 2016 gjordes via mobiltelefoner – 637 miljoner hemleveranser under 2016 – Alla siffror förväntas att öka inför kommande 11/11!!!