Häromdagen fick jag ett telefonsamtal från en medieaktör. De har en del utmaningar när det gäller större strategiska förändringar och behövde veta mer om äldre konsumenters nyhetsvanor. Ha, ha, visserligen känner jag mig ganska gammal ibland, men så gammal är jag inte – nej, det var inte mig de undrade över. De ville ha råd om hur man kan närma sig målgruppen och vad man vågar göra för antaganden när det handlar om människor över 85 år. Hade jag fått det här samtalet för 1,5 år sedan hade svaret varit ganska enkelt, men tack vare pandemin är det enkla svårt. För vi ser en enorm förändring vad gäller just äldre konsumenter och digitala tjänster just nu. Enligt Klarna så ökar den äldre kundgruppen av e-handelskunder kraftigt det senaste halvåret och enligt Swish har äldre kunder i mycket högre grad börjat använda deras tjänster. Det verkar som att den berömda proppen har lossnat ur ketchupflaskan och äldre har blivit en vanlig e-handelskund när det gäller mat- och apoteksvaror, men också andra typer av varor och de blir mer och mer erfarna av att hantera digitala tjänster som betalningar.
Jag tycker det är spännande att äldre konsumentgrupper börjat e-handla, men undrar samtidigt om det är ett beteende som kommer att hålla i sig efter pandemin? Kommer det visa sig att denna målgrupp bara e-handlade för att den kände sig tvungen, eller kommer fördelarna med e-handel att vara så stora så att de minskar sina butiksbesök i framtiden? Det finns en forskare vid Göteborgs universitet och Centrum för Konsumtionsvetenskap som tvärsäkert menar att beteendeförändringen är bestående. Magnus Roos säger nämligen: ”Ja, det är jag hundra procent övertygad om. Tidigare forskning visar att om man har tagit sig över tröskeln och börjat e-handla, så fortsätter man. Dessutom benämns personer som är födda mellan 1930 och 1945 som den plikttrogna generationen. De överger inte sina vanor så lätt.”
Själv är jag ambivalent och vågar inte tro så mycket. Jag tänker att vi får vänta och se. Men, om det skulle visa sig att Magnus Roos får rätt och att äldre som börjat e-handla under pandemin, fortsätter när pandemin är över, då kommer helt säkert våra butiker och städer påverkas på något sätt. Frågan är hur?
//Malin Sundström