Digital Business Borås 2024

Välkommen till Digital Business Borås 17 april 2024!

Äntligen! Den 17 april är det dags för en heldag i e-handelns tecken på Textile Fashion Center i Borås. Nätverkande, föreläsningar och inspiration om bland annat Retail media, digital tillgänglighet, attribution utan cookies, en sammanfattning om vad som hände på årets stora mässa D-Congress, att leda företag genom omvälvande förändringar och så kommer Google och pratar om AI-revolutionen.

Hela dagen är kostnadsfri för våra medlemmar – med det är ett begränsat antal platser så anmäl dig redan idag. Välkommen!

Anmälan är nu stängd, vi ses den 17e April!

 

8.15 – Registreringen öppnar
8.45 – Innovation for impact – D-Congress 2024 I backspegeln
Kaffe & mingel
10.20 – Digital tillgänglighet – ökad lönsamhet, undvikande av böter eller helt enkelt ”det rätta att göra”?
Kaffe & mingel
11.40 – Att leda bolag genom omvälvande förändringar.
12.30 – Lunch och mingel
13.30 – Retail media, Attribution utan cookies och AI-revolutionen
15.30 – Tack för idag!

Moderatorer

Erik Hedlund
Strategy & Business Transformation, Eton Shirts

Josephine Darlington
Head of ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce

Innovation for impact – D-Congress 2024 I backspegeln

De är tillbaka!
Per Ljungberg och Arne B Andersson från Svensk Handel gör djupdykningar och drar slutsatser från årets D-Congress som innehöll hela 60 föreläsningar och sju scener.

Per Ljungberg, Chief Innovation Officer, Svensk Handel
Per är ansvarig för strategin och konferensprogrammet på D-Congress. Han ansvarar dessutom för att utforska och bevaka nya beteenden, trender och stora samhällsutmaningar som påverkar och formar morgondagens handel, och hur dessa insikter kan användas för att utveckla Svensk Handels verksamhet.

Arne B Andersson, Senior e-handelsrådgivare, Svensk Handel
Arne har tidigare arbetat inom PostNord där han profilerade sig som företagets e-handelsexpert. Sedan några år tillbaka är han konsult och från mars 2022 är han en del av Svensk Handels innovationsteam.

Digital tillgänglighet – ökad lönsamhet, undvikande av böter eller helt enkelt ”det rätta att göra”?

Ökad lönsamhet, undvikande av böter eller helt enkelt ”det rätta att göra”. Tre olika perspektiv på varför digital tillgänglighet bör vara en prioritet i din affärsstrategi och hur ett ramverk för digital tillgänglighet kan vara en katalysator för dig att initiera och främja din resa mot större framgång och efterlevnad.

I dagens digitalt drivna värld är det inte bara lagkraven som styr vår kurs mot digital tillgänglighet, utan också det enorma värde som en bredare och mer inkluderande kundbas för med sig till våra verksamheter.
Kraven på digital tillgänglighet är inte bara en vägledning, utan en språngbräda till att locka en större och mer diversifierad skara av nöjda kunder, vilket i sin tur kan expandera och fördjupa vår marknadsnärvaro. Genom att integrera digital tillgänglighet i våra verksamheter, kan vi välkomna en mångfald av kunder och skapa nya tillväxtmöjligheter, utan att lämna någon utanför.

Om Funka:
Grundat av Lennart Engelhardt för över 20 år sedan, Funka är idag en marknadsledare inom digital tillgänglighet i Europa. Företagets fokus ligger på att stötta kunder och partners göra digitala utrymmen tillgängliga för alla. Genom att bidra till utformningen av internationella tillgänglighetsstandarder och säkerställa att strategierna är ekonomiskt hållbara för kunderna, bevisar Funka att ekonomisk tillväxt och socialt ansvar kan gå hand i hand.

Lennart Engelhardt, Grundare och VD Funka
Lennart är en banbrytande social entreprenör som har grundat cirka 30 organisationer. Med en outtröttlig entusiasm tillämpar han affärslösningar för att främja social välfärd. Genom sin karriär har Lennart konsekvent drivit fram positiva förändringar via nyskapande företagande.

Idag står Lennart stadigt som en ledande gestalt och inspirerande talare, där han ivrigt förordar för inkludering och vägleder företag mot en allomfattande digital strategi.

Anna Malmberg, Marknadsansvarig och föreläsare Funka
Anna är en internationellt certifierad expert inom (digital) tillgänglighet och marknadschef hos Funka. Hon är grundare av Funka Academy, en utbildningsplattform som erbjuder kurser i digital tillgänglighet. Med en internationell uppväxt och bakgrund i användarupplevelse med flera internationella utmärkelser, är Anna en framstående talare och förespråkare för en inkluderande digital värld. Hon är även utbildad i svensk marknadsrätt (ARU/VARU) och har en personlig drivkraft i sina barn och åldrande föräldrar, vilket ger henne en unik insikt och förståelse i vikten av tillgänglighet.

Att leda bolag genom omvälvande förändringar 

Magnus Månsson, Chief Executive Officer, Bubbleroom
Magnus Månsson är en ledande röst inom modebranschen och nu VD för Bubbleroom. Med en imponerande karriär som tidigare VD för bland andra Thevea Brands Group, Gina Tricot och Nelly har Magnus drivit flera framgångsrika företag genom olika förändringsresor. Magnus kommer till oss för att prata om ”Ledarskap i förändring” där han delar med sig av sina erfarenheter och insikter från att leda bolag genom omvälvande förändringar. Han utforskar nycklarna till framgångsrikt ledarskap när bolag står inför nya utmaningar och möjligheter. En unik möjlighet att fånga upp direktinsikter och ta del av Magnus djupa kunskap och erfarenhet.

Retail media, Attribution utan cookies och AI-revolutionen

Omnicom Media Group med samarbetspartner Google

Omnicom Media Group

Omnicom Media Group är ett globalt byrånätverk av ledande marknadskommunikationsföretag, med 250 anställda i Sverige och 21 000 anställda globalt. Omincom erbjuder ett heltäckande utbud av marknadsföringslösningar som spänner över varumärkesannonsering, martech, medieplanering, marknadsanalys och ett flertal specialkommunikationstjänster. Omnicom består av de prisbelönta byråerna – Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact och Drum.

Google

Google är som de allra flesta känner till, ett mulitnationellt bolag med många olika affärsområden såsom onlineannonsering, sökmotorteknik, molnberäkning, datorprogramvara, kvantberäkning, e-handel, konsumentelektronik och artificiell intelligens. Google Cloud är det affärsben som hjälper organisationer att accelerera deras AI-resa.

Retail Media

Retail media är den tredje vågens marknadsföring som just sveper och ger svallvågor över hela landet, men vad är det egentligen och varför sker det just nu? Hur kan du som retailer eller varumärke säkerställa att du är med på vågen, säkra din position och nyttja dess möjligheter? Låt dig inspireras av Elin Björk & Henrik Elofsson där de navigerar dig genom denna nya, effektiva typ av marknadsföring där kunddata, transparens och tillväxt står i fokus.

Attribution utan cookies

Det har pratats länge och väl om den stundande cookie-döden och problematiken omkring hur annonsörer framgent ska kunna mäta sina digitala aktiviteter. Samtidigt så pressar det ekonomiska klimatet och den ständigt ökade konkurrenssituationen annonsörer att ständigt utvärdera och optimera kanalval och digitala insatser för att behålla sin marknadsposition. Hur gör man det utan cookies? David Rindelöv och Carl Österberg kommer berätta om möjligheten att använda en cookielös datadriven attributionsmodell som en lösning på ett kontinuerligt mer fragmenterat och begränsat datalandskap.

Google – AI

AI-revolutionen är här och generativ AI är på god väg att bli en integrerad del av allas liv. Självklart kommer vi som marknadsförare också påverkas och det i allra högsta grad!

Hur säkerställer vi att vi satsar på rätt typ av AI, inom vilka områden? Hur kan företag arbeta med AI för att driva affärsvärde?

Inspireras av Google som ger dig en inblick i de möjligheter AI och ny teknik innebär!