Sofia bloggar från Shanghai – 6

 

DiDi vadå..?

De flesta har hört talas om,  och kanske till och med även åkt med Uber. Företaget med appen som utmanat taxibolagen med smidigare, billigare och smartare sätt att transportera sig på. Uber har under flera år expanderat aggressivt i ett rasande tempo. En strategi som lyckats på många platser men de har också stött på en hel del bekymmer tack vare sin inte helt lagliga affärsidé. Som en naturlig del av strategin tog sig även Uber till Kina. Något som de såhär i efterhand har fått ångra tack vare den lokala konkurrenten DiDi.

 

Som ny till Kina höjde jag förvånat på ögonbrynen och sa “Didi vadå..?” första gången jag hörde namnet. Idag är dock DiDi en naturlig del av min vardag och en tjänst som jag nästintill inte förstår hur jag klarat mig utan. Men vilka är då DiDi och hur kunde de ha musklerna att driva ut Uber ur Kina under 2016?

Namnet DiDi har egentligen ingen betydelse utan kan liknas vid vårt svenska uttryck “tut-tut”, deras officiella namn är egentligen “Xiao Ju Kegi” och betyder “Little Orange Technology”. Rykten säger att grundaren Cheng Wei, fd. anställd och chef på Alibaba Group, inspirerades av ett visst äppel-företag när det kom till valet av namn. Företaget startades under 2012 och var först ut i den kinesiska tech-hub-staden Shenzhen, även kallat “Kinas Silicon Valley”.

Affärsidén var stark och tydlig –  att skapa olika transportlösningar anpassade till den lokala befolkningens behov. Alltså kan DiDis lösningar variera något från stad till stad. Det finns allt från de klassiska taxi-varianterna, till car-pooling, till “don’t drink & drive-lösningen” (dvs att en person på moped kommer och kör hem dig och din bil när du inte kan köra själv).  Ett koncept som visat sig vara nyckeln till framgång. Inte nog med att de har en extremt kundorienterad affärsidé, så har de även två giganter bakom sig, Tencent och Alibaba (nu även Apple). Något som jag tror varit extremt viktigt för DiDis framgångar och som ledde till att de i slutet på 2016 kunde köpa upp Ubers del i Kina och även få in en fot i styrelsen.

I takt med den rasande tillväxten har DiDi investerat i flertalet start-ups inom samma område utomlands och även startat ett labb i Silicon Valley under 2017 där fokus ligger på att utveckla AI och självkörande transporter. Jag tycker själv att det är otroligt spännande att följa DiDis utveckling och tror verkligen att Uber kommer få några svettiga år framför sig både internationellt och på hemmamarknaden.

Här kan du ser några av DiDis reklamfilmer: https://youtu.be/dAdAFw9oJrQ