I rapporten för det tredje kvartalet 2023 ligger extra fokus på konsumenternas och e-handlarnas förberedelser och agerande under Black Week och julhandeln.
Hur många tidigarelägger sina köp till Black Friday, vilka kategorier är mest populära att handla ifrån, hur förbereder sig e-handlarna inför jul och vad tror de om sin försäljning under årets sista månader?
I E-barometern hittar du också intervjuer med giganterna Google, Ikea och Cdon. Ta del av deras tips och få inspiration inför framtida satsningar på Black Week, jul och second hand-marknaden.
Insikter från Q3-rapporten
- E-handeln ökar med 2 procent jämfört med samma period 2022.
- Tre kategorier har en positiv tillväxt: Apotek som växte med 23 procent, Kläder & skor samt Hemelektronik båda som växte med 2 procent.
- De kategorier som tappar mest är Bygghandel som minskar med 14 procent och Böcker & media som minskar med 8 procent.
- Trots att den ekonomiska oron är hög är julen fortsatt prioriterad av konsumenterna och fler företag än förra året är optimistiska gällande förväntningarna på e-handelsförsäljningen i slutet av året.
- Rapporten berättar att allt fler tidigarelägger sina julklappsinköp till Black Week samt att allt fler skjuter upp inköp som skulle skett tidigare under året.
- Det är stor skillnad på vad konsumenterna tror och företagen säger att sista datum för att julhandla online är för att hinna få julklappen i tid.