21 FEBRUARI – RETAIL DAY 2023

Den 21 februari mellan klockan 09.00 och 12.00 livesänds årets första upplaga av PostNord Retail Day.

I en perfekt storm möter detaljhandeln en osäker framtid, där gårdagens premisser kan omkullkastas över en natt. Det ekonomiska läget pressar retail-företag till att både kapa kostnader och hitta nya intäktsströmmar. För att överleva och vinna slaget om konsumenterna i en extraordinär tid som präglas av komplexitet och ovisshet, behöver vi utmana gamla sanningar och hitta nya lösningar.

Succé eller konkurs – skiljelinjen kan vara hårfin när ingen vet hur omvärldsekonomin kommer att utvecklas den närmaste tiden. I en orolig omvärld blir det ofta fokus på det kortsiktiga – att frigöra likviditet, konvertera och släcka potentiella bränder – och i en lågkonjunktur kommer ingenting automatiskt. För att ta sig ur stormen som vinnare krävs det mod, innovationer och nya affärsmodeller – och inte minst – en långsiktig plan framåt.

Under Retail Day i februari 2023 presenteras  höjdpunkterna från PostNord E-barometern årsrapport 2022. Det bjuds in aktuella gäster med olika perspektiv från branschen, som delar modiga initiativ, innovationer och samarbeten, där de sett en tydlig effekt på framgång. Experter och forskare bidrar med analyser och nya insikter. Ambitionen är att inspirera dig, att utmana gamla sanningar och förhoppningsvis väcka nya tankar som kan hjälpa dig på din resa.

ANMÄL DIG HÄR!

E-barometern Q3 2022

E-barometern publiceras en gång per kvartal (i februari, maj, september och november) och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas av konsument i butik, lager eller utlämningslokal. E-barometern tas fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Hur har e-handeln utvecklats under Q3 2022?

Under Q3 2022 minskade e-handeln med 5 procent jämfört med samma period 2021. Det är dock en upphämtning i jämförelse med första och andra kvartalet, där E-barometern visade en nedgång på minus 8 procent.

Nedgången bör dock sättas i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin.

För första gången syns en minskning i prognosen för julhandeln. Den håller sig dock fortfarande över 8,4 miljarder kronor där den låg innan pandemin år 2019. Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person. Var tredje konsument planerar att handla under Black Week och en trend är att allt fler väljer att köpa sina julklappar då.

LADDA NER RAPPORTEN HÄR

29 MARS 2023 – DIGITAL BUSINESS BORÅS

SAVE THE DATE!
29 mars är det återigen dags för en heldag i e-handelns tecken på Textile Fashion Center Borås. Vi utlovar intressanta föreläsningar, paneldiskussioner och härligt mingel.
Likt förra gången kommer vi också att bjuda in studenter att möta näringslivet.
Mer info kommer.

Svensk Handel – E-handelsindikator augusti


Mindre e-handel från utlandet, men fortsatt nedåt för den svenska e-handeln jämfört med 2021

Svensk Handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning minskade med 11 procent jämfört med samma månad föregående år. Det är i nivå med föregående månads utveckling.

Från januari till och med augusti har omsättningen minskat med 13 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och med 16 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

– E-handeln från utlandet sticker ut med en mycket svag omsättning även i augusti. Under sommarmånaderna juni till augusti har omsättningen i e-handeln från utlandet varit 60 procent lägre än föregående år. Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, och fortsätter:

Trots detta, och trots viss prisuppgång på många varor, så backade alltså omsättningen med 11 procent i augusti. Den snabbt försvagade köpkraften och hushållens oro för den egna ekonomin spelar alltså en stor roll.

Genomsnittliga köpbeloppet har minskat

Andelen som e-handlade ökade med 4 procentenheter till 68 procent i augusti jämfört med juli. Jämfört med augusti 2021 är det dock en minskning från 70 procent. I likhet med tidigare under året drivs dock omsättningsminskningen i e-handeln i huvudsak av ett minskande genomsnittligt köpbelopp. Köpbeloppet minskade med 11 procent i augusti och har i genomsnitt minskat med 13 procent under perioden januari-augusti.

– En positiv aspekt för e-handeln, trots vikande omsättning, är att det fortfarande är en betydligt högre andel av befolkningen som e-handlar jämfört med före pandemin. Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument faller däremot när fler handlar i fysisk butik och samtidigt håller hårdare i plånboken. Men vi ser nu också en tydlig branscheffekt som drar ner de genomsnittliga köpbeloppen, när e-handlandet i kapitaltunga delbranscher som hemelektronik, möbler/heminredning och byggvaror minskar, avslutar Johan Davidson.

Ladda hem och läs rapporten här.

RETAIL DAY & E-barometern Q2 2022

Den 13 september sändes höstens upplaga av PostNord Retail Day 2022.

Vår omvärld är mer oviss än på mycket länge och gör det allt svårare att navigera i en tid som nu. En rekordstark e-handel fick under 2022 möta återintåget av fysisk handel. I vår nya ”fygitala” tillvaro fortsätter jakten på hållbara och lönsamma upplevelser. Temat för Retail Day var: Vinnande affärsmodeller och kanalstrategier i ett fygitalt landskap.

Under sändningen presenterades en rykande färsk upplaga av PostNord E-barometern Q2 2022. Nu har du möjlighet att fördjupa dig i rapporten, så ladda ner den idag.

Det bjöds på intressanta samtal, färska analyser och insikter. Vi gästades utav ett flertal experter inom området. Några av gästerna var: Micael Dahlen, författare och professor i ekonomi och Erik Modig, Ekonomidoktor och forskare båda från Handelshögskolan. Anneli Kansbod, vd på Bemz, Johannes Åverling, Director of Retail Operations på Clas Ohlson, Urban Höglund, vd på Swish, Cecilia Tall, Generalsekreterare på TEKO, Klara Eriksson, Chefredaktör på Dagens Logistik, Carola Lundell, CMO på Kicks. Mathias Krümmel, vd och Naznoush Habashian, Hållbarhetschef från PostNord och många fler.

Se Retail Day här

Anmälan öppen för LDI 2023!

E-HANDELSSTADENS LEDARSKAPSPROGRAM
LDI (LEADERSHIP & DEVELOPMENT INITIATIVE)

Syftet med LDI är att deltagarna ska skapa ett eget nätverk, få personlig utveckling och ges flera verktyg inför framtida ledaruppdrag.
Nätverket ska också vara en plattform för föreningens medlemsföretag att utveckla kompetensen inhouse, så att vi kan sprida kunskap och därigenom stärka vår position som Nordens självklara handelsnav. Då blir det också attraktivt  att stanna i Boråsregionen.

Läs mer om programmet och anmälan här!

E-NETWORK BAR – AFTER WORK 31 AUGUSTI 16:00-18:00

Välkommen till Business Gallery i Textile Fashion Center mellan 16.00 -18.00.
Vi bjuder på ett glas vin, en kall öl och tilltugg.
Evenemanget är gratis och öppet för medlemmar i E-handelsstaden, Creative Cluster samt Tex! by Marketplace men du får gärna ta med en vän/kollega.
Vi har ett begränsat antal platser.
Anmälan krävs och är bindande.

Welcome to Business Gallery in Textile Fashion Center between 16.00 -18.00. We invite you for a glass of wine, a cold beer and some snacks.
This event is free of charge and open to members in E-handelsstaden, Creative Cluster and Tex! by Marketplace, and you can bring a friend or colleague.
The number of guests are limited.
You need to register.

Anmäl dig här

3 JUNI – EXIT 2022

Kavalkaden av innovation, examensarbeten, ceremonier, skratt och glädjetårar är tillbaka. Äntligen slås dörrarna upp igen för ett fysiskt EXIT 2022!

Högskolan i Borås välkomnar till en heldag med fokus på avgångstudenterna som gör sig redo för framtidens samhällsutmaningar. I ett fullspäckat program ger de ett oförglömligt avsked, samtidigt som övriga samhället får ett smakprov på vad framtidens innovatörer går för.

LÄS MER HÄR!

E-NETWORK BAR – AFTER WORK 4 MAJ 16:00-18:00

Välkommen till Business Gallery i Textile Fashion Center på mingel, skön musik, ett glas vin, en kall öl och tilltugg. Evenemanget är gratis och öppet för medlemmar i E-handelsstaden, Creative Cluster samt Tex! by Marketplace men du får gärna ta med en vän/kollega. Anmälan krävs och är bindande. Vi har ett begränsat antal platser.

Anmäl dig här