Sofia bloggar från Shanghai – 10

Alibaba storsatsar på att göra matbutiken till en upplevelse – både offline och online

Ett av Alibabas senaste projekt under satsningen ”new retail” har varit att göra matbutiken till en sömlös upplevelse där du både kan klämma och känna såväl som få skräddarsydda erbjudanden och hemleverans när som helst på dygnet inom 30 minuter. Butikerna går under varumärket Hema (flodhäst på svenska) och har blivit otroligt populära på kort tid.

I butiken är det mobilen som fjärrkontrollen och där hittar du allt från dina unika erbjudanden, till produktinformation, tips och givetvis betalning och hemleverans. Detta gäller oavsett om du beställer från soffan eller om du fysiskt är på plats.

 

Det som är charmen med hela konceptet är att oavsett ditt humör, dvs om du vill strosa och bli inspirerad till kvällens middag eller om du bara vill ha maten levererad så snabbt som möjligt, så är Hema lika passande. Rolig fakta är att de dessutom har lanserat en “vuxenavdelning” som visat sig vara otroligt populär nattetid…

Se hur ett butiksbesök kan se ut här