Vi träffade Lars Bonander, VD på PR Home, en av våra medlemmar som besvarade vårt upprop efter företag som hittat lösningar och klarat utmaningen med Coronapandemin bra och vill dela med sig av sin berättelse för att inspirera andra.
PR Home är ett renodlat belysningsföretag som utvecklar och säljer dekorativ belysning. Företaget har dubblerat sin omsättning på 4 år genom att ha ett starkt fokus på det man gör och bredda sig inom sitt fokusområde, belysning. Idag omsätter PR Home 80 miljoner kronor. Företaget äger själva hela produktutvecklingsprocessen och har satsat på att bygga fler stilgrupper, till den inredningsintresserade kunden.
– I juli gjorde PR Home sin bästa julimånad någonsin och sedan dess har det rullat på. Orsaken till att vi har klarat Coronatiden så pass bra handlar mycket om att vi har gjort rätt saker och fattat bra beslut innan pandemin bröt ut. Självklart spelar det också roll vilken bransch man tillhör. Vi är i inredningsbranschen vilket gör att vi kommer tidigt i ”börja handla kurvan” när mat mm började fungera. Att rå om sitt hem blir viktigare när man spenderar mer tid där, säger Lars.
Lars menar att det har varit viktigt att se över hur e-handelsvänligt/handelsvänligt företaget är. PR Home har alltid varit e-handelsvänliga och har i många år tagit emot e-handelskunder med öppna armar och behandlat alla kunder lika. Lars anser att det är viktigt att inse att handeln kommer att fortsätta vara både fysisk och digital.
PR Home har arbetat med leverantörer i såväl Indien som Kina och för några år sedan började företaget se över risker och fördelar med olika leverantörer och även se över sin leverantörsstruktur. Likadant gjorde man med kunderna. Idag har PR Home en mix av fysisk handel och e-handel som inkluderar både fackhandel, större varuhus, små inredningsbutiker, inredningsfackhandlare och inredare.
– En annan viktig parameter är mixen av medarbetare. Flera av oss som jobbar på PR Home kommer från stora företag. Vi är väldigt olika men delar alla en gemensam vision, berättar Lars.
I mars-april stod det klart att det inte kommer arrangeras mässor och liknande event under den närmaste framtiden. På PR Home valde man ganska snabbt att fokusera på vad man kan göra istället för att presentera sina produkter. Efter sommaren valde man till exempel att bjuda in kunder till ett öppet hus på företaget, med ett kalendarium där man kunde boka in sitt besök.
– Allt detta gjorde vi ju inte specifikt för att Coronapandemin kom, utan är en struktur som vi har haft i bolaget. Jag är övertygad om att denna struktur starkt har bidragit till att det gått så bra, säger Lars.
Lars har arbetat med postorder och e-handel i 30 år bland annat på Clas Ohlsson, där han var med och utvecklade e-handel redan 1997. Han har arbetat med Knalleland som handelsområde och var VD på Lagerhaus när de lanserade sin e-handel och företaget utvecklades från minus 15 miljoner kr i resultat till plus 15 miljoner.
Avslutningsvis frågar vi honom om han har några andra tips att dela med sig av.
– Inom design och inköp ligger man ju alltid ett halvår/ett år före i sin planering. Jag rekommenderar att man även arbetar så på företagets andra avdelningar. Jag har också en tes om att 50% av våra intäkter om 3 år kommer från försäljning som vi inte ens känner till idag. Om man tänker så blir man proaktiv i sina beslut och vill ta sig framåt. Jag tror att man behöver ha ett ben i myllan idag och ett ben i framtiden. Man kan se det som att man bedömer risk eller att man bedömer potential, avslutar Lars.
Vi tackar Lars för ett trevligt och intressant besök på PR Home.
Vill du också dela med dig och inspirera andra? Maila: karina.andersson@ehandelsstaden.se