Kan man och bör man minska antalet returer?

Den vanligaste tanken för att åtgärda returproblematiken är: Hur kan jag minska mina returer?

Jag förstår tanken helt och hållet, när man ser kostnaderna för returer och med förtvivlan ser att antalet returer ökar så är det en logisk tanke att vilja minska antalet returer. Det vi ser på en internationell marknad är att den generella returgraden, särskilt inom fashion, ökar stadigt vilket lett till att flera företag vidtar åtgärder för att minska returer och kostnader. Orsaken till detta är till stor del effekten av att provrummet flyttar in i hemmet genom ehandeln vilket har sina bra och dåliga sidor. En annan del som kanske inte nämns så ofta är att betalningslösningar såsom konto- och fakturaköp blivit populärare men att dessa också kan driva upp returgraden. När kunderna inte behöver ligga ute med pengar (och ehandlaren får betalt) så är risken låg för kunden att beställa hem lite fler artiklar och prova.

Det är givetvis inte bara negativt om man har koll på sina lönsamma och olönsamma kunder samt artiklar. Då kan man med bjuda på eller ta betalt för frakt och retur baserat på om kunden är lönsam eller olönsam.                                      

Man bör inte försöka minska antalet returer genom att göra det svårt för kunden att returnera, det får en direkt negativ påverkan på försäljningen och kundnöjdheten.

Man kan minska antalet returer utan att göra konsumenten missnöjd, snarare tvärtom. Med digitala returer kan man minska antalet returfrakter för bl.a. reklamationer och varor med lågt värde eller hög hanteringskostnad (internationella returer med tullpassager till exempel). Med lite smartare digitala returer kan man även styra sitt returflöde för att minska hanteringskostnaden men bibehålla marginal för varor och därmed öka lönsamheten.

Så svaret blir både ja- och nej, Ja, man kan minska antalet returer on man fokuserar på rätt returer och artiklar samt på lönsamma och olönsamma kunder. Nej, man kan inte minska antalet returer genom att göra det svårt för kunder att returnera eller börja ta betala för frakt och retur från alla kunder utan att det får negativ påverkan på kundnöjdhet och lönsamhet.

Peter Hietala, CEO, Easycom
peter.hietala@easycom.com

Digitala entreprenörer förstärker E-handelsstaden Borås

E-handelsstaden Borås långsiktiga vision är att göra regionen till Nordens självklara nav för handel. Med 170 medlemmar har E-handelsstaden Borås blivit en viktig opinionsbildare och nu förstärks styrelsen med e-entreprenören och RevolutionRace grundaren Pernilla Nyrensten. Samtidigt tas ordförandeklubban över av ett för många välkänt ansikte, Sten Selin från Viskan System.

Om Sten Selin

Sten har en gedigen retailerfarenhet och tillsammans med Claes Wettéus grundade han Viskan System som erbjuder helhetslösningar inom e-handel. Han har under många år drivit bolaget framåt som VD och är sedan 2019 styrelseordförande. Några av bolagets kunder är Hemtex, KappAhl, Oscar Jacobson, 8848 Alltitude och Lager 157. Sten betonar att arbetet med att säkerställa tillgången på rätt kompetensen och framtida utbildningar i regionen kommer fortsätta vara en de viktigaste frågorna för E-handelsstaden Borås.

Om Pernilla Nyrensten

Tillsammans med maken Niclas grundande Pernilla företaget RevolutionRace. Bolaget har snabbt blivit både en stark utmanare och en tillväxtmaskin i sportbranschen. Både bolaget och dess entreprenörer har fått flera utmärkelser bland annat Årets företagare i Borås (2016) och Årets mest innovativa e-handel (2018). Pernilla har under den senaste tiden förstärkt sitt engagemang i Borås näringsliv och gick nyligen in i Miss Mary of Swedens styrelse.

E-handelsstaden Borås styrelse består i sin helhet av:

Sten Selin, ordförande
Pernilla Nyrensten
Tina Arekvist Lundell
Per Carlsson
Anders Glemfelt
Per Henriksson
Daniel Hjelmgren
Hanna Moisander
Tony Olofsson
Mikael Rosendahl
Anna Mattsson, suppleant

E-handeln stod för hela tillväxten 2018!

Fortsatt tillväxt för e-handeln

Årsrapporten för E-barometern 2018 är nu släppt och på onsdagen den 20:e februari presenterade Arne Andersson och Carin Blom från PostNord den på plats i Borås.

Några resultat var mer förvånade än andra för både paneldeltagarna och publiken, däribland siffrorna för tillväxten i sällanköpshandeln. Resultatet visar tydligt att e-handeln inte bara tar andelar från fysisk sällanköpshandel utan att all tillväxt kom från e-handeln. Ett resultat som paneldeltagaren Patrik Müller från Dibs målande beskrev som ”ett slag i solar plexus”.

 

 Sportbranschen ökar digitalt

Mode fortsätter vara kundernas favoritprodukter att handla online, 18% av den totala modehandeln görs online och 2018 visade e-handeln en tillväxt på 13%. Sportbranschen, som även säljer en hel del konfektion, hade digitalt ett riktigt bra år där e-handeln hade en tillväxt på 21%. En bransch som kommer från flera starka tillväxt år är byggvaror där den 10% tillväxten för e-handeln kan ses som blygsam i jämförelse med tidigare års nivåer. 

 

Livsmedel står för störst ökning 2018

Allra störst tillväxt för e-handeln ligger i livsmedel, hela 27%  även om e-handeln fortfarande bara står för 1,9% av den totala livsmedelshandeln.

Under presentationen av e-barometern nämnde PostNords Carin Blom att när allt mer av maten köps online kommer det också få positiv inverkan på e-handeln i stort. I sitt resonemang menade hon att kunderna har en del mentala trösklar kring att handla mat på nätet. När kunderna blivit vana och kommit över dessa kommer även annan typ av e-handeln kännas allt mer som ett givet sätt att handla.

 

Hela rapporten E-barometern som tas fram av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research hittar du här.

Bildkällor: E-barometern 2018 Årsrapport

AI – NYCKELN TILL LÖNSAMMARE E-HANDEL?

Vad är möjligt och omöjligt med AI/ML

Vi erbjuder nu möjlighet för ett antal företag inom E-handelsstaden Borås att medverka i ett projekt  (en förstudie i form av en ”boot camp”) rörande praktisk tillämpning av AI/maskininlärning. Tanken är att vid en förberedande workshop redovisa varför och hur datainsamling genomförs.

AI lab

Syfte:
Syfte är att öka insikten i hur man kan nyttja kraften i AI och med hjälp av statistisk modellering och riktiga exempel genomföra en AI/ML-process för att hitta användbara mönster.

Mål:
Att sprida kunskap och utvärdera/anamma tekniken och dess möjligheter genom att konkret visa på möjligheter och begränsningar.

Hur:
3-4 workshops under våren där ni står för data och relevanta frågeställningar inom e-handel och vi står för utbildning, metodik och teknisk lab-miljö.

Frågor och intresseanmälan skickas till:
improve@easycom.com

Läs mer om AI lab här

E-HANDELSSTADENS LEDARSKAPSUTBILDNING

LDI –  Leadership & Development Initiative

Nu öppnar vi ansökan till vår nya ledarskapsutbildning som vi tagit fram i samarbete med Gunnar Hellsten, Göran Persson och Carl-Axel Rosendahl.

Vilka kan anmäla sig?
Företag som är medlemmar i E-handelsstaden kan antingen nominera en talang de vill satsa på eller så kan du som anställd anmäla dig själv. Anmälan är öppen 7 nov – 7 dec och kan göras här:
Ansökan till LDI

Utbildningen startar i januari  2019 och innehåller:

Introduktion till utbildningen med Carl-Axel Rosendahl och Göran Persson. Information om det test som ingår i utbildningen, där du själv och ett antal kollegor gör en skattning av hur du beter dig i olika situationer. Mera info på IDI.se.

2 dagars workshop i ledarskap, ledd av Göran Persson ( 28-29 januari helpension med övernattning på Sundholmen)  Här kan du se vad workshopen kommer att handla om:   Ledarskapsworkshop

6 utbildningstillfällen under året med föreläsare och workshop ca 2 tim

6 träffar med en utsedd mentor.

Mentorer som är klara:
Niklas Ivarsson – Convallia
Sten Selin – Viskan System
Maria Frick – Cavaliere
Mattias Svensson– Effektiv
Hanna Moisander – Hedy Tech
Ulf Nordgärd – Nordgard Konsult
Peter Hietala – Easycom
Catrine Wirfalk – Joy and Inspiration
Per-Jonas Carlsson – Nasdaq
Peter Karlsson Lund – Coast konsult
Anders Halvarsson – Livehill
Annika Eriksson – RO-GRUPPEN

Kostnad: 5000kr

Frågor kan ni ställa till vår projektansvarige:
Carl-Axel Rosendahl
mobil: 0701-771049
e-mail: carlaxel.rosendahl@gmail.com

Med stöd från:

Sofia bloggar från Shanghai – 10

Alibaba storsatsar på att göra matbutiken till en upplevelse – både offline och online

Ett av Alibabas senaste projekt under satsningen ”new retail” har varit att göra matbutiken till en sömlös upplevelse där du både kan klämma och känna såväl som få skräddarsydda erbjudanden och hemleverans när som helst på dygnet inom 30 minuter. Butikerna går under varumärket Hema (flodhäst på svenska) och har blivit otroligt populära på kort tid.

I butiken är det mobilen som fjärrkontrollen och där hittar du allt från dina unika erbjudanden, till produktinformation, tips och givetvis betalning och hemleverans. Detta gäller oavsett om du beställer från soffan eller om du fysiskt är på plats.

 

Det som är charmen med hela konceptet är att oavsett ditt humör, dvs om du vill strosa och bli inspirerad till kvällens middag eller om du bara vill ha maten levererad så snabbt som möjligt, så är Hema lika passande. Rolig fakta är att de dessutom har lanserat en ”vuxenavdelning” som visat sig vara otroligt populär nattetid…

Se hur ett butiksbesök kan se ut här

Företagsforskarskola i digital handel söker nu doktorander.

E-handelsstaden Borås engagerar sig i ny företagsforskarskola i digital handel och medlemsföretag söker nu doktorander.

 

Högskolan i Borås och Jönköping University startar till hösten en ny doktorandutbildningen INSiDR (Industrial Graduate School in Digital Retailing). Denna kommer ge branschen tillgång till kompetenta medarbetare som både kan driva och utveckla forskningen inom det digitala området. Fokus kommer att ligga på de utmaningar som den digitala omvandlingen av handelsbranschen medför samt att förstå och förutse olika konsumentbeteenden för att kunna skapa nya framgångsrika affärslösningar. Doktoranderna kommer att vara anställda av de företag som ingår i projektet och ägna 80 procent åt sina forskarstudier, resterande 20 procent arbetar de på företagen. För mer info, gå in på:  http://insidr.nu/project-descriptions/

ansökningsdatum t.o.m 27/5 här gör du din ansökan: insidr.nu/application

 

Sofia bloggar från Shanghai – 9

Skönhetsbranschen är hetare än någonsin!

I dagarna öppnade Chanel Coco Game Center, i K11 Shanghai. En turnerande pop up store som tagit det bästa av två världar, åtminstone om du frågar asiater. Smink och retro spelmaskiner.

Ett koncept som visat sig vinnande i en sjukt instagramvänlig miljö som folk köar i timmar för att besöka. För att marknadsföra pop up storen har en stor skara influencers varit inblandade, både betalda och icke betalda. Men räckvidden på betalda samarbeten beräknas ha uppnått över 340 miljoner människor där över 6 miljoner klickat sig vidare. Influencer-byrån ParkLU har sammanställt statistiken på bilden nedan. Pop up eventet är just nu bara planerat i Asien och turnerar runt i Kina, Korea och Japan.

En annan framgångssaga inom samma bransch är varumärket Yves Saint Laurent Beauté som i dagarna lanserade sin flagship store på Tmall och sprängde alla förväntningar genom att sälja för över 40 miljoner SEK på sina 14 första timmar.

Även svenska KICKS har uppvisat en innovativ och nytänkande sida med deras helt digitala butik i The Lobby.

Läs mer om KICKS nya butik här

Kul att se att skönhetsbranschen banar väg för framtidens handel!

Succé för E-handelsdagen 7H

Vi har planerat och jobbat med dagen intensivt sedan slutet av 2017. Tack vare stöd från Västra Götalands Regionen och Borås Stad kunde vi genomföra den precis så som vi tänkt oss. En fullspäckad dag för våra medlemmar med start på Textile Fashion Center med frukost och föreläsning. Efter det följde seminarier och workshops hela förmiddagen och en rask promenad till Sinnenas Hus där vi till lunchen fick ta del av Arne B Andersson från PostNord och hans eminenta föreläsning om Amazon i Sverige – Hot eller möjlighet?  Vi fortsatte sedan eftermiddagen med fler workshops och seminarier på Textile Fashion Center.

Vi vill rikta ett stort tack till våra fantastiska föreläsare denna dag som så generöst bjudit på sin kunskap och tid.

Kristoffer Lindvall, Distancify AB
Martin Bergander, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå
Sten Selin, Viskan
Christer Pettersson, Arvato
Annika Telléus, Utvecklingsverkstan
Arne B Andersson, PostNord
Erik Bengtsson, Pricise
Dag Ericsson
Tommy Högberg, ProFlow
Anders Toftmark, Helge Nyberg
Daniel Andersson, Centiro