Är returnerande kunder olönsamma?

En gammal myt är att returnerande kunder oftast är olönsamma kunder vilket har haft och fortfarande har påverkan på hur många företag ser på returer. Startar man ehandel så är returer en del av affären, vare sig man vill eller inte. Att försöka ignorera returer eller mota returer leder oftast till minskad försäljning och/eller missnöjda kunder.

”Returgraden på artikelnivå är nyckeln till att mäta lönsamheten på kundnivå”

Returordergraden är ett vanligt mätetal som kopplar direkt mot returtransportkostnaden som är den mest synliga delen av hela returkostnaden. Den andra stora kostnadsdelen är returhanteringskostnaden på lagret för mottag, inspektion, omemballering och slutligen infackning av returer tillbaka i säljbart skick på lagerhyllan.

Min och även forskningens (Lunds Universitet) åsikt är att det är returgraden på artikelnivå som är nyckeln till att mäta lönsamheten på kundnivå, vad är det kunden behåller och vad är det kunden returnerar? Man kan dela in frekvent returnerande kunder i minst två subgrupper, de som beställer många artiklar och returnerar många artiklar och de som beställer många artiklar och behåller många artiklar. Detta är en första viktig detaljnivå som man bör ha koll på för att inte riskera att tappa några av sina mest lönsamma kunder som t.ex. ASOS och Zalando riskerar med att börja ta betalt för både frakt och retur för alla kunder, oavsett lönsamhet.

”Nästa nivå för att få full koll på lönsamma och icke lönsamma kunder”

Är det så enkelt? Njae, det är bara första nivån. Nästa nivå för att få full koll på lönsamma kunder är att dels ha med lönsamma och icke lönsamma artiklar i beräkningen vilket blir lite svårare och dels få med de operativa kostnaderna kopplat unikt till varje artikel och kund. Då går man mot bättre kontroll och ökad lönsamhet.

Så, är alla returnerande kunder olönsamma? Svaret är nej. Om vi tänker nytt och annorlunda så är returer en möjlighet till ökad lönsamhet, nöjdare kunder och ger bättre koll på hela din affär.

Peter Hietala, CEO, Easycom
peter.hietala@easycom.com