E-handelsindikatorn februari 2025

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för februari månad till 9,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.

I princip hela 2024 var andelen konsumenter som e-handlade historiskt hög. 10 av 12 månader e-handlade över 70 procent av den vuxna befolkningen. Februari stack särskilt ut förra året med en, för den vanligtvis svaga e-handelsmånaden, osedvanligt hög andel e-handelskonsumenter.

För första gången på ett år föll nu e-handelsandelen tillbaka, från 72 procent förra året till 65 procent. När så pass många färre e-handlade fick det också effekter på totalomsättningen som rasade med 16 procent jämfört med fjolåret.

Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Förutom att betydligt färre e-handlade sjönk även den skattade totala snittköpesumman per e-handelskonsument. 1794 kronor var en minskning med 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Även i januari minskade den skattade köpesumman, då med 8 procent. Utvecklingen under inledningen på året indikerar att konsumenterna håller i plånboken och att återhämtningen i e-handeln som påbörjades under 2024 nu riskerar att komma av sig.

Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir allt mer snedvriden. Vi fortsätter med en dåres envishet påminna om att gräddfilen för kinesiska onlinegiganter som Temu och Shein måste upphöra. Varje månad flockas nya konsumenter till dessa plattformar, vilket på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-februari-2025

Textilt management-podden avsnitt 26.Tullar och tariffer

I ljuset av de senaste händelserna i världspolitiken och Donald Trumps uttalanden om tullar och tariffer diskuterar Daniel Ekwall och Agnes Wänström i dagens avsnitt av Textilt management-podden, just betydelsen av tullar och tariffer i den internationella handeln. Vad har det för påverkan på länders finanser, samhällen och medborgare? Och hur påverkar förändringar av tullar och tariffer just den textila produktionen och handeln? Lyssna på avsnittet och lär dig mer om detta samhällsaktuella ämne.

Lyssna på avsnittet här (öppnas i Spotify)

Källa: Textilhögskolans LinkedIn https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7302628538061328385/

E-handelsindikatorn januari 2025

E-handelsåret 2025 har börjat svagt. Svensk Handels E-handelsindikator skattar den totala omsättningen i e-handeln i januari till 10,9 miljarder kronor, en minskning med 6 procent jämfört med januari 2024.

Trots att fler konsumenter e-handlade i januari i år än förra året – 67 procent jämfört med 66 procent – föll omsättningen. Förklaringen är att e-handelskonsumenterna i snitt handlade för lägre belopp än tidigare. Den genomsnittliga köpesumman per konsument uppgick till 1 961 kronor, jämfört med 2 130 kronor i januari 2024.

Att e-handeln inleder året svagt är en tydlig signal om att många aktörer fortsatt har det tufft. Kort och gott ser hur vi konsumenternas köpkraft ännu inte återhämtats. Den ekonomiska osäkerheten påverkar hela handeln, och e-handeln är tyvärr inget undantag. Vi hoppas kunna skönja mer positiva signaler under våren.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Utlämningsstället tappar till förmån för andra alternativ

En annan trend i rapporten är förändrade leveranssätt. Endast 34 procent av e-handelskonsumenterna valde att hämta ut sin beställning på ett utlämningsställe i januari, den lägsta andelen sedan Svensk Handels mätningar startade 2020. I stället ökar hemleveranser utanför dörren och direkt hem till brevlådan kraftigt.

Resultatet bekräftar det som vi vet sedan länge, att konsumenter har olika preferenser och att därför är viktigt för handlarna att erbjuda valfrihet i leveranssätt.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

En uppgång under 2024 – men svag start på 2025

Även om januari visar på en negativ utveckling, summerades helåret 2024 med en e-handelstillväxt på 11 procent. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med 12 procent jämfört med samma period 2023.

Januari är traditionellt en av årets svagaste e-handelsmånader, men att tillväxten nu viker nedåt för första gången på ett halvår visar att konsumenternas återhållsamhet fortsatt präglar marknaden.

Många e-handelsföretag hoppades på en fortsatt uppgång nu i inledningen på det nya året, men så blev det inte. Vi hoppas givetvis att detta är en svacka. Men det finns tyvärr mörka moln på himlen. Den lågkonjunktur vi fortsatt befinner oss i, kombinerat med det oroliga omvärldsläget, gör att många fortsatt ser oroligt på den närmsta framtiden.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-januari-2025

E-barometern helår 2024

E-barometern årsrapport 2024

E-barometern presenterar e-handelsutvecklingen för 2024, baserat på data från svenska e-handlare tillsammans med omvärldsanalys för åtta e-handelsbranscher.

Rapporten summerar de viktigaste trenderna för 2024 och 2025 för svensk e-handel. Traditionsmässigt summeras e-handelsomsättningen i Sverige totalt och per bransch och konsumenternas topp 20 favoritsajter redovisas. Omvärldsanalysen per bransch kompletteras med svar från åtta e-handlare som beskriver respektive branschs utveckling.  Dessutom bjuder vi på en intervju med Kicks VD Carola Lundell och vår samarbetspartner Google ger sin syn på trender att ha koll på 2025.

Läs mer och ladda ner rapporten här

Källa: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/

E-handelsindikatorn helår 2024

2024 blev ett något starkare år för svenska e-handlare jämfört med 2023. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2024 till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

71 procent av konsumenterna e-handlade en genomsnittlig månad under 2024. Det var en betydande ökning jämfört med förra året då motsvarande andel var 68 procent. Den genomsnittliga skattade köpesumman per månad och konsument steg också något, från 2 126 kronor till 2 248 kronor. Sammantaget innebär detta att den skattade totalomsättningen i e-handeln steg med 11 procent, från 144 miljarder kronor 2023 till 160 miljarder kronor 2024.

Samtliga varukategorier i Svensk Handels mätning steg i omsättning, många ökade kraftigt i procent. Tillväxttalen bör dock generellt värderas med försiktighet på grund av i många fall exceptionellt svaga jämförelsetal från 2023.
I jämförelse med 2022 backade många kategorier.

E-handelns återhämtning under 2024 är inte bara glädjande, utan också direkt nödvändig. 2023 blev för många företag ett nattsvart år, och siffrorna som vi nu publicerar visar på en positiv trend för branschen som helhet. Men än befinner sig många företag fortsatt i en återhämtningsfas efter en mycket tuff period,.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Kraftig ökning av e-handelsköp från utlandet

En betydande del av tillväxten i e-handeln drevs av en kraftig ökning av e-handelsköp från utländska e-handelsföretag. Omsättningen från dessa skattas till cirka 18 miljarder kronor, en ökning med över 50 procent jämfört med 2023. En förklaringsfaktor till utvecklingen är den ökade handeln från lågprisaktörer som kinesiska Temu och Shein.

Svensk Handels mätningar visar att cirka var tionde svensk konsument i åldern 18–89 år har handlat från ovanstående aktörer en genomsnittlig månad. Det motsvarar över 800 000 konsumenter per månad.

– Det är viktigt att poängtera att inköp från utlandet per definition inte är något dåligt. Svensk Handel kommer alltid att stå upp för den fria marknaden. Men givetvis är den explosionsartade ökningen av inköp från giganter som Temu och Shein ett stort orosmoln för såväl stora som små e-handelsaktörer runt om i Sverige och Europa säger Per Ljungberg och fortsätter:

4,6 miljarder småpaket skeppades in i Europa från Temu och Shein under 2024. Därför är det högst välkommet att såväl regering som oppositionspartier nu ryter ifrån och står upp för fri konkurrens, hållbarhet och produktsäkerhet. Från Svensk Handel hoppas vi nu på mer frekventa möten mellan politik, näringsliv och civilsamhälle för att bland annat säkerställa en hållbar handel och att konkurrens faktiskt ska ske på lika villkor.

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-december-2024

E-handelsindikatorn december 2024

Julhandeln gav e-handeln en välbehövlig skjuts. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för december månad till 16,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med december 2023.

Decemberhandeln på nätet ökade jämfört med samma månad föregående år. Däremot minskade omsättningen i december i år med mer än en miljard jämfört med i november. Det var första gången sedan Svensk Handels e-handelsmätningar startade 2020 som novemberhandeln på nätet överträffade decemberhandeln.

Julhandeln börjar numera redan i samband med Black Friday-rean i november. De senaste årens ovanligt höga kostnadsökningar för hushållen har sannolikt förstärkt den trenden.

Vi ser en tydlig förskjutning där allt mer av julhandeln sker i november. Det är tydligt att Black Friday och andra kampanjer blir allt viktigare. Det ekonomiska läget gör att konsumenterna jagar rabatterade priser och många handlar då sina julklappar tidigare.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Ytterligare trender som presenteras i rapporten är att de för handeln så viktiga julhandelsmånaderna november och december i allt högre grad konkurrensutsätts av näthandel från utlandet. Både i november och december handlade 21 procent av konsumenterna från utlandet.

Mer anmärkningsvärt är att en uppföljande enkät om julhandeln som Svensk Handel genomfört med 1 000 konsumenter visar att 17 procent av konsumenterna, eller cirka 1,3 miljoner svenskar, anger att de handlat julklappar från de kinesiska lågprisföretagen Temu och Shein. Var tionde e-handelskrona spenderades i ett utländskt e-handelsföretag i november och december.

Siffrorna är rent ut sagt skrämmande. Denna oroväckande utveckling påverkar svenska handlare och sätter press på såväl prisnivåer som affärsmodeller. Det är helt centralt att regeringen sätter stopp för de kinesiska onlinegiganternas gräddfil. Vi välkomnar att såväl regerings- som oppositionspartier nu på allvar engagerar sig i frågan.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-december-2024

E-handelsindikatorn november 2024

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med hela 25 procent jämfört med november 2023.

Svenskarnas shoppingvanor i november präglades av ökad konsumtion online, kopplat både till Black Week och starten på julhandeln. Trots den positiva utvecklingen står svenska handelsföretag inför fortsatta utmaningar från den växande konkurrensen från utländska aktörer.

Det är mycket glädjande att november, som är e-handelns viktigaste månad, var så stark. Då e-handeln hittills i år visar en uppgång tyder mycket på att vi kan gå in i 2025 med en positiv känsla vilket är nödvändigt och välbehövligt efter flera tuffa år.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

 

Under november e-handlade 76 procent av de svenska konsumenterna, vilket är en av de högsta nivåerna som presenterats i e-handelsindikatorn sedan de hårda pandemirestriktionerna 2020 trädde i kraft. Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument ökade också markant, från 2 411 kronor i november 2023 till 2 851 kronor i år.

Utländska aktörer tar större marknadsandel

Samtidigt fortsätter konkurrensen från utländska plattformar, där de kinesiska aktörerna Temu och Shein återigen sticker ut med 600 000 svenska kunder i november. Ungefär var tionde e-handelskrona, motsvarande nästan 2 miljarder kronor, spenderades hos utländska aktörer.

Sett över en femårsperiod har utländska företag fördubblat sin marknadsandel av svenska privatkonsumenters e-handel när vi specifikt tittar på november som är en av de absolut viktigaste månaderna på året för svenska e-handlare.

Var fjärde sekund sker ett köp från Temu och Shein. Utöver de stora risker konsumenter tar när de handlar från dessa plattformar, så slår det även hårt mot svensk e-handel. En stor del av årets ökning beror på att svenskar handlar mer från utländska sajter. Vi tror på konkurrens, men konkurrensen måste ske på lika villkor. Att frågan nu är i hetluften är positivt och det är angeläget att politiker både nationellt och på EU-nivå agerar snabbt i frågan.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

En positiv trend – men utmaningar kvarstår

Trots den starka utvecklingen för e-handeln i november 2024 är jämförelsetalen från föregående år fortsatt svaga, vilket gör att många varukategorier ännu inte når upp till nivåer från tidigare år. Detta ska ses som ytterligare exempel på att läget fortsatt är tufft för många handelsföretag verksamma inom e-handeln.

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-oktober-2024

E-barometern Q3 2024

E-barometern presenterar e-handelsutvecklingen för tredje kvartalet, baserat på data från svenska e-handlare tillsammans med omvärldsanalys för åtta e-handelsbranscher.
Fokusområden i rapporten är Black Week, julhandeln samt lager och kampanjer. I samarbete med Google beskrivs hur svenska e-handlare kan fokusera för att navigera rätt under Black Week och julhandeln. Dessutom bjuder vi på en intervju med NetOnNets logistikdirektör Rene Ecke och Åhléns e-handelschef Jenny Zeng.

Läs mer och ladda ner rapporten här

E-handelsindikatorn oktober 2024

Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel. Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.

Trots att snittköpesumman per e-handelskonsument, drygt 1 900 kronor, är oförändrad från förra året, har andelen konsumenter som e-handlar stigit från 67 till 71 procent – vilket driver tillväxten.

E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Utländska aktörer ökar kraftigt – 600 000 handlade på Temu och Shein

En betydande del av ökningen i e-handel kan kopplas till utländska lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. Samtliga månader under 2024 har fler e-handlat från utländska företag än föregående år. Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.

För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

En tuff utmaning och en stor möjlighet

Sverige har en stark tradition som exportnation, och många svenska e-handelsföretag har redan stora framgångar internationellt. Men utmaningarna på hemmaplan är tydliga. Höga kostnader och ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer hämmar tillväxtmöjligheterna.

Svenska företag har en unik möjlighet att stärka sin position globalt, men det kräver fortsatt satsning på innovation, förbättrade villkor för företagande och kundupplevelser i världsklass. Det är så vi når en ledande position i omställningen till en ännu mer hållbar handel, avslutar Per Ljungberg.

Fakta från E-handelsindikatorn – oktober 2024

Omsättning: 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent från oktober 2023.
Andel e-handelskonsumenter: 71 procent, jämfört med 67 procent förra året.
Andel omsättning till utländska företag (2024, sedan årets start): 12 procent, upp från 8 procent 2023.
Ökning av omsättningen från utländska aktörer (2024, sedan årets start): Cirka 60 procent

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-oktober-2024

E-handelsindikatorn september 2024

E-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. En ökning med 28 procent jämfört med september 2023.

Trenden att fler e-handlar i år än tidigare höll i sig även i september. I genomsnitt handlade varje e-handelskonsument dessutom för ett betydligt högre totalbelopp än samma månad förra året. Kombinationen av dessa faktorer ledde till att e-handelns totala omsättning från privatkonsumtion ökade med hela 28 procent jämfört med september 2023. Det innebär att e-handeln omsatte 13 miljarder kronor i september 2024 vilket är den högsta nivån för september sen E-handelsindikatorn startade 2020.

Läs hela rapporten från Svensk handel här