E-handelsindikatorn oktober 2024

Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel. Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.

Trots att snittköpesumman per e-handelskonsument, drygt 1 900 kronor, är oförändrad från förra året, har andelen konsumenter som e-handlar stigit från 67 till 71 procent – vilket driver tillväxten.

E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

Utländska aktörer ökar kraftigt – 600 000 handlade på Temu och Shein

En betydande del av ökningen i e-handel kan kopplas till utländska lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. Samtliga månader under 2024 har fler e-handlat från utländska företag än föregående år. Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.

För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel.
– Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel

En tuff utmaning och en stor möjlighet

Sverige har en stark tradition som exportnation, och många svenska e-handelsföretag har redan stora framgångar internationellt. Men utmaningarna på hemmaplan är tydliga. Höga kostnader och ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer hämmar tillväxtmöjligheterna.

Svenska företag har en unik möjlighet att stärka sin position globalt, men det kräver fortsatt satsning på innovation, förbättrade villkor för företagande och kundupplevelser i världsklass. Det är så vi når en ledande position i omställningen till en ännu mer hållbar handel, avslutar Per Ljungberg.

Fakta från E-handelsindikatorn – oktober 2024

Omsättning: 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent från oktober 2023.
Andel e-handelskonsumenter: 71 procent, jämfört med 67 procent förra året.
Andel omsättning till utländska företag (2024, sedan årets start): 12 procent, upp från 8 procent 2023.
Ökning av omsättningen från utländska aktörer (2024, sedan årets start): Cirka 60 procent

Läs hela rapporten från Svensk handel här

Källa: https://www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn-oktober-2024

E-handelsindikatorn september 2024

E-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. En ökning med 28 procent jämfört med september 2023.

Trenden att fler e-handlar i år än tidigare höll i sig även i september. I genomsnitt handlade varje e-handelskonsument dessutom för ett betydligt högre totalbelopp än samma månad förra året. Kombinationen av dessa faktorer ledde till att e-handelns totala omsättning från privatkonsumtion ökade med hela 28 procent jämfört med september 2023. Det innebär att e-handeln omsatte 13 miljarder kronor i september 2024 vilket är den högsta nivån för september sen E-handelsindikatorn startade 2020.

Läs hela rapporten från Svensk handel här

E-barometern Q2 2024

E-barometern presenterar e-handelsutvecklingen för andra kvartalet, baserat på data från svenska e-handlare tillsammans med omvärldsanalys för åtta e-handelsbranscher.

Fokusområden i rapporten är konsumentresan med delkapitel om betalningar, leveranser och returer. I samarbete med Google beskrivs hur svenska e-handlare kan minska påverkan av globala störningar i leveranskedjan och minska returkostnader. Dessutom bjuder vi på en intervju med Ellos Groups logistikdirektör Mathias Parkheden.

Ladda ner och läsa hela E-barometern på postnord.se

E-handelsindikatorn Mars 2024

Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.

E-handeln fortsätter att växa i omsättning under 2024 jämfört med 2023. I mars stannade dock omsättningstillväxten på 1 procent efter att under januari och februari ha uppvisat tvåsiffriga tillväxttal. Totalt under första kvartalet uppgår omsättningstillväxten till 11 procent. Det innebär att e-handelns långa period med negativ omsättningstillväxt bryts efter nio kvartal. Tillväxten är dessutom den starkaste sedan första kvartalet 2021.

Nästintill samtliga varukategorier ökar i omsättning under första kvartalet jämfört med samma kvartal 2023. Absolut starkast utvecklas möbelhandeln, som studsar tillbaka från en mycket svag fjolårsförsäljning, men omsättningstillväxten är generellt hög och indikerar med tanke på den avmattande inflationen även volymförsäljningstillväxt i flertalet branscher. Ett tydligt undantag är dock bygghandeln som fortsätter att sjunka kraftigt i omsättning på nätet.

Läs hela rapporten här

E-handelsindikatorn Februari 2024

Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.

E-handeln följde upp den starka januariförsäljningen med ytterligare en månad med tvåsiffriga tillväxttal. Sammanlagt under årets två första månader har omsättningen ökat med 16 procent jämfört med samma månader förra året. Efter två år med i huvudsak negativa tillväxttal 2022 och 2023 verkar kunderna hittat tillbaka till e-handeln. Även volymförsäljningsutvecklingen var positiv, plus 10 procent i februari.

Den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument för månaden ökade med måttliga 2 procent jämfört med februari 2023. Andelen konsumenter som e-handlade ökade dock kraftigt. 72 procent e-handlande konsumenter är en historiskt hög siffra för februari och en kraftig ökning jämfört med de 65 procent som e-handlade samma månad förra året. Att så många konsumenter valde e-handelskanalen i februari är den huvudsakliga förklaring till den totala omsättningsökningen på 14 procent.

Läs den fullständiga rapporten här

E-barometerns årsrapport 2023

E-barometerns årsrapport 2023 – PostNord

Årsbarometern summerar de viktigaste händelserna från 2023 och beskriver konsumenternas beteende gällande leveranser, returer, omnikanal och den växande begagnatmarknaden som kompletteras med en intervju med Tradera. Dessutom summerar PostNord hur årets viktigaste period gick och tar reda på vad framgångsfaktorerna är för apoteksbranschen, den bransch som gått allra bäst under 2023. Baserat på data från e-handlarna tar de reda på vad tillväxttakten och e-handelns totala omsättning summerades till för helåret 2023, samt hur stor e-handelsandelen är av totala försäljningen, fördelat per bransch.

Årsbarometern beskriver också trender som är viktiga att hålla koll på 2024.
PostNord samarbetar även med Google Sverige för att förklara några av trenderna samt gå igenom vad som är viktigt att hålla reda på när tredjepartscookies fasas ut.

Ladda ner E-barometerns årsrapport 2023 här

E-handelsindikatorn januari 2024

Svensk Handels E-handelsindikator för januari månad skattar e-handelns omsättning till 11,6 miljarder kronor. Det är en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023 och den starkaste månadsutvecklingen sedan mars 2021.

Efter en lång period av i huvudsak negativa utvecklingstal presterade e-handeln den starkaste månadsutvecklingen på nästan tre år. Svaga jämförelsemånaderna både i januari 2023 och januari 2022 bör dock hållas i åtanke när utvecklingen ska värderas. Fullt upp till nivån samma månad under det starka e-handelsåret 2021 nådde omsättningen inte. Den totala omsättningsökningen på 19 procent i löpande priser motsvarar en ökning av den totala e-handelsvolymen med cirka 14 procent i januari.

Fler handlade för mer

Andelen som e-handlade ökade från 64 procent i januari förra året till 66 procent i år. Den huvudsakliga förklaringen till den ökade omsättningen återfinns dock i en ökning av den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument. Utvecklingstal per varukategori presenteras först i samband med avslutningen av första kvartalet men preliminära indikationer vittnar om  stark omsättningsutveckling i flertalet kategorier under januari jämfört med samma månad under fjolåret.

Läs den fullständiga rapporten här

E-barometern Q3 2023

I rapporten för det tredje kvartalet 2023 ligger extra fokus på konsumenternas och e-handlarnas förberedelser och agerande under Black Week och julhandeln.

Hur många tidigarelägger sina köp till Black Friday, vilka kategorier är mest populära att handla ifrån, hur förbereder sig e-handlarna inför jul och vad tror de om sin försäljning under årets sista månader?

I E-barometern hittar du också intervjuer med giganterna Google, Ikea och Cdon. Ta del av deras tips och få inspiration inför framtida satsningar på Black Week, jul och second hand-marknaden.

Insikter från Q3-rapporten

  • E-handeln ökar med 2 procent jämfört med samma period 2022.
  • Tre kategorier har en positiv tillväxt: Apotek som växte med 23 procent, Kläder & skor samt Hemelektronik båda som växte med 2 procent.
  • De kategorier som tappar mest är Bygghandel som minskar med 14 procent och Böcker & media som minskar med 8 procent.
  • Trots att den ekonomiska oron är hög är julen fortsatt prioriterad av konsumenterna och fler företag än förra året är optimistiska gällande förväntningarna på e-handelsförsäljningen i slutet av året.
  • Rapporten berättar att allt fler tidigarelägger sina julklappsinköp till Black Week samt att allt fler skjuter upp inköp som skulle skett tidigare under året.
  • Det är stor skillnad på vad konsumenterna tror och företagen säger att sista datum för att julhandla online är för att hinna få julklappen i tid.

Hämta hem insikterna som pdf här