Att jobba med e-handel

Att lyckas attrahera unga människor till e-handelsbranschen är avgörande för både hållbar och långsiktig tillväxt i vår region. En stor utmaning för branschen i Sjuhäradsbygden är bristen på kompetens. En del företag har tvingats outsourca delar av sin verksamhet och andra har blivit tvungna att etablera satellitkontor utanför regionen, för att lösa problemet.

E-handelsstaden Borås arbetar därför med ett projekt vars syfte är att:
• Synliggöra den bredd av yrkesmöjligheter som finns inom branschen (där vi inkluderar logistik och IT) för framtidens arbetskraft i åldern 18-25 år.
• Lyfta branschens attraktionskraft som arbetsgivare.
• Inspirera målgruppen att intressera sig för yrken inom branschen och söka sig till relevanta utbildningar alternativt starta sin yrkesbana inom branschen.
Läs mer om projektet här.

På sidan jobbamedehandel.se (länk här),  kan den som är nyfiken på branschen gå in och se både inspirerande filmer och undersöka vilka utbildningsmöjligheter som finns i regionen. Vi kommer också inom kort att presentera ett antal intervjuer med yrkesverksamma unga i branschen.

I vår första film får vi möta Sofie Axelsson, web producer och ansvarig för den digitala marknadsföringen på Ateljé Margaretha.

 

Peter Olsson – Årets E-commerce Manager på E-Star awards!

”Som sylvass E-Commerce Manager på Teknikproffset vägrar Peter tro att någonting är omöjligt eller ouppnåbart vilket han gång på gång bevisat genom att slå mål och förväntningar. Han har en förmåga att inspirera till engagemang och driv hos sina medarbetare. Trots ett tufft år med många utmaningar, dels flytt av lager, har företaget växt i rekordfart. Han bidrar till att medarbetarna vågar prova nya saker genom sitt positiva och utmanande sätt att leda vilket visat sig vara ett framgångsrecept!”

Ett stort grattis säger vi till Peter Olsson som kammade hem segern i kategorin årets E-Commerce manager på E-Star awards!

Nominerade i E-STAR AWARDS!

Finalisterna till  tre kategoripriser är nu uttagna av juryn i  E-star Awards. Totalt har fyra personer per kategori gått vidare och det är med glädje vi kan konstatera tre nominerade med Boråskoppling! Anton Peterson – numera E-commerce Manager på  Sportamore, Peter Olsson – E-Commerce Manager på Teknikproffset  och Kristina Hars – CCO för Boråsbaserade Bubbleroom.

Både Anton och Peter är nominerade i kategorin ”Årets E-commerce Manager” och Kristin i kategorin ”Årets digitala ledare”.

Klicka på länken här nedanför och var med i omröstningen!
https://www.ecommercerecruit.se/rosta/

Podd, E-handelns väg – i pandemins öga

Nu är podden som spelades in hos oss på E-handelsstaden lanserad och du kan lyssna på den direkt här!

Ett samarbete mellan PostNord/E-handelsstaden/E-handelstrender

Samtidigt som ekonomin störtdyker växer sig den digitala kanalen allt starkare i fotspåren av kravet på social distansering. Media har rapporterat att e-handlare inom hemelektronik och heminredning ökar, samtidigt som tidigare drabbade segment som mode och skor, hukar under nedstängningen av Sverige. Och dagligvaruhandeln klarar inte att hantera den ökade efterfrågan på nätmat. 

Den 14 maj kommer podden Ehandelstrender att djupdyka i rapporten E-barometern där vi får rykande aktuella hårda siffror på läget inom svensk e-handel. Hur ska detaljhandelsföretagen navigera i denna svåra tid? Finns det några vinnare?

Programledare Urban Lindstedt samtalar med Susanne Holmström –
VD på NetOnNet, Arne B Andersson – e-handelsexpert på PostNord samt
Carl-Fredrik Teder – detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Good Goods & Hack The Last Mile

Good Goods är ett projekt som minskar avgaser och buller i centrum, gör gator säkrare och arbetsmiljön bättre. Helt enkelt ett trivsammare centrum för alla. Se filmen om Good Goods HÄR

Den senaste utvecklingen inom e-handel har resulterat i nya utmaningar, men också nya affärsfördelar för intressenter som är engagerade i stadslogistik. För att förbättra en hållbar och effektiv stadslogistik relaterad till e-handel behövs alltså nya innovativa lösningar som beaktar följande:

1. Logistik och transport av varor och paket
2. IT-lösningar för säkert och effektivt informationsutbyte mellan intressenter
3. Affärsmodeller som inkluderar stadslogistik och e-handel

Detta hackaton syftar till att identifiera, diskutera och presentera innovativa lösningar på problem relaterat till citylogistik och den ökade e-handeln. Hacktonet pågår under följande tre dagar:

6/2 – HACK DAY
24/2 – PITCH DAY
9/3 – DELIVERY DAY

”Hackaton-day”, 6 februari
Hackaton startar med inledande seminarium, och utmanande frågor från branschen väljs för att ”hackas”. Dagen avslutas med summering av preliminära resultat från förda diskussioner samt mingel på Pumphuset.

”Pitch-day”, 24 februari
Fördjupning av ”hackaton-dagens” påbörjade diskussionerna fortsätter.
Förberedelser för att presentera resultatet på s.k. posters vid ”Winners-day”.
Dagen avslutas med summering av resultat.

”Winners-day”, 9 mars
Postersutställning inklusive presentation över innovativa
lösningar på diskuterade stadslogistikutmaningar. Pris för bästa lösning delas ut.
Pris: Biljett och utställningsplats på E-handelsdagen samt presentkort från Borås City.

Mer info och hela programmet HÄR
Anmälan: boras.se/hackthelastmile

Unikt traineeprogram inom e-handel/logistik/it

Företagen i Boråsregionen behöver unga högutbildade talanger för att fortsätta vara framgångsrika. Nu startar E-handelsstaden Borås tillsammans med företag i branschen ett gemensamt traineeprogram riktat till drivna kandidat- och masterstudenter från högskola/universitet med lite arbetslivserfarenhet och stor potential att växa.  

Genom traineeprogrammet får de deltagande företagen en medarbetare som efter perioden kan anta kvalificerade och strategiska roller samtidigt som traineen får en möjlighet till karriär, som ledare eller specialist. Varje trainee får också en möjlighet att redan från start skapa ett starkt nätverk i branschen samt att tidigt i sin utveckling få se olika företag från insidan och diskutera erfarenheterna med sin traineegrupp. 

Företag som har egna traineeprogram betraktar dem som en investering. De ser sina traineer som en stor resurs för framtiden samt vittnar om att de snabbt ger utväxling och flyttar företaget framåt, ibland redan under själva traineeperioden.

Programmet i korthet

1 september 2020 
Respektive trainee påbörjar sin anställning samt startar deltagandet i vårt traineeprogram. 

1 september 2020 – 26 februari 2021
Respektive trainee arbetar operativt i perioder om 3 månader inom olika områden på det företag hen är anställd på.

1 mars – 28 maj 2021
Respektive trainee arbetar på ett annat företag i branschen, valt i samråd med det företag hen är anställd på. 

1 september 2020 – 29 oktober 2021
En dag/månad träffas alla traineer som ingår i programmet för gemensam utbildning i personlig utveckling/ledarskapsträning.
En gång/månad träffar respektive trainee sin tilldelade mentor.  

29 oktober 2021
Avslutning och diplomering.

1 november 2021
Trainee-anställningen övergår i ordinarie tjänst på företaget. 

Vilka företag kan vara med?

Programmet riktar sig till både stora och små företag som var och en väljer vilken inriktning deras trainee skall ha (e-handel, logistik eller IT). Respektive företag beslutar även om den del av innehållet i programmet som inte är gemensam.

Vår referensgrupp som arbetar med programmet består av
representanter från; Ellos Group, NetOnNet, Rebel Walls, Vanbruun, ProFlow och Ekan Management. 

Det är begränsat antal platser så anmäl ert företag till programmet redan idag – sista dag för anmälan är den 20 januari 2020. 

Vill du veta mer eller att Karina från E-handelsstaden Borås skall komma till er och berättar mer? Maila till: karina.andersson@ehandelsstaden.se eller ring 0730-23 22 18. 

Programmet stöds av:

Kan man och bör man minska antalet returer?

Den vanligaste tanken för att åtgärda returproblematiken är: Hur kan jag minska mina returer?

Jag förstår tanken helt och hållet, när man ser kostnaderna för returer och med förtvivlan ser att antalet returer ökar så är det en logisk tanke att vilja minska antalet returer. Det vi ser på en internationell marknad är att den generella returgraden, särskilt inom fashion, ökar stadigt vilket lett till att flera företag vidtar åtgärder för att minska returer och kostnader. Orsaken till detta är till stor del effekten av att provrummet flyttar in i hemmet genom ehandeln vilket har sina bra och dåliga sidor. En annan del som kanske inte nämns så ofta är att betalningslösningar såsom konto- och fakturaköp blivit populärare men att dessa också kan driva upp returgraden. När kunderna inte behöver ligga ute med pengar (och ehandlaren får betalt) så är risken låg för kunden att beställa hem lite fler artiklar och prova.

Det är givetvis inte bara negativt om man har koll på sina lönsamma och olönsamma kunder samt artiklar. Då kan man med bjuda på eller ta betalt för frakt och retur baserat på om kunden är lönsam eller olönsam.                                      

Man bör inte försöka minska antalet returer genom att göra det svårt för kunden att returnera, det får en direkt negativ påverkan på försäljningen och kundnöjdheten.

Man kan minska antalet returer utan att göra konsumenten missnöjd, snarare tvärtom. Med digitala returer kan man minska antalet returfrakter för bl.a. reklamationer och varor med lågt värde eller hög hanteringskostnad (internationella returer med tullpassager till exempel). Med lite smartare digitala returer kan man även styra sitt returflöde för att minska hanteringskostnaden men bibehålla marginal för varor och därmed öka lönsamheten.

Så svaret blir både ja- och nej, Ja, man kan minska antalet returer on man fokuserar på rätt returer och artiklar samt på lönsamma och olönsamma kunder. Nej, man kan inte minska antalet returer genom att göra det svårt för kunder att returnera eller börja ta betala för frakt och retur från alla kunder utan att det får negativ påverkan på kundnöjdhet och lönsamhet.

Peter Hietala, CEO, Easycom
peter.hietala@easycom.com

Digitala entreprenörer förstärker E-handelsstaden Borås

E-handelsstaden Borås långsiktiga vision är att göra regionen till Nordens självklara nav för handel. Med 170 medlemmar har E-handelsstaden Borås blivit en viktig opinionsbildare och nu förstärks styrelsen med e-entreprenören och RevolutionRace grundaren Pernilla Nyrensten. Samtidigt tas ordförandeklubban över av ett för många välkänt ansikte, Sten Selin från Viskan System.

Om Sten Selin

Sten har en gedigen retailerfarenhet och tillsammans med Claes Wettéus grundade han Viskan System som erbjuder helhetslösningar inom e-handel. Han har under många år drivit bolaget framåt som VD och är sedan 2019 styrelseordförande. Några av bolagets kunder är Hemtex, KappAhl, Oscar Jacobson, 8848 Alltitude och Lager 157. Sten betonar att arbetet med att säkerställa tillgången på rätt kompetensen och framtida utbildningar i regionen kommer fortsätta vara en de viktigaste frågorna för E-handelsstaden Borås.

Om Pernilla Nyrensten

Tillsammans med maken Niclas grundande Pernilla företaget RevolutionRace. Bolaget har snabbt blivit både en stark utmanare och en tillväxtmaskin i sportbranschen. Både bolaget och dess entreprenörer har fått flera utmärkelser bland annat Årets företagare i Borås (2016) och Årets mest innovativa e-handel (2018). Pernilla har under den senaste tiden förstärkt sitt engagemang i Borås näringsliv och gick nyligen in i Miss Mary of Swedens styrelse.

E-handelsstaden Borås styrelse består i sin helhet av:

Sten Selin, ordförande
Pernilla Nyrensten
Tina Arekvist Lundell
Per Carlsson
Anders Glemfelt
Per Henriksson
Daniel Hjelmgren
Hanna Moisander
Tony Olofsson
Mikael Rosendahl
Anna Mattsson, suppleant