21 mars E-handelsdagen 7H

Den 21 mars är det dags för en heldag i e-handel, logistik och teknik för E-handelsstaden Borås medlemmar.

Vi startar dagen på Textile Fashion Center med vår frukostföreläsning och sedan följer workshops och seminarier på både för- och eftermiddag. För deltagare i någon av våra workshops/seminarier bjuder vi på gemensam lunch på Sinnenas Hus. Det är ett begränsat antal platser så anmäl ditt intresse redan idag!

Dagen ser ut så här:

Frukost på The Company kl 7.00 – 7.35

Föreläsning kl 7.45 – 8.45 med Christer Pettersson.

Content marketing – satsa på bra innehåll och sälj mer utan att köpa mer reklam

Christer Pettersson, marknads- och e-handelschef på Arvato med 20 års erfarenhet av e-handel, media och digital marknadsföring, bjuder på mängder av tips och exempel på bra innehållsmarknadsföring ur sin nya bok ”Gräv guld i dina egna kanaler”.
Christer tipsar om hur du skapar engagerande innehåll för att öka trafiken och försäljningen. Han berättar även hur du bygger lojalitet och blir framträdande inom ditt område. Vi får ta del av lyckade case och exempel på e-handlare som nyttjar content marketing på ett bra sätt.

Christers blogg om e-handel och content marketing

Huvudsponsor för dagens frukost:

Förmiddagens workshops och seminarier kl 9.15 – 11.45

Hur påverkar AI och Machine Learning framtidens e-handel?
med Johan Davidsson och Sophia Aibueku, Distancify

AI och Machine Learning är ett hett ämne inom tech industrin. Hur kommer denna teknik att förändra våra kunders upplevelse och e-handlarnas arbetsuppgifter? Vad skall vi använda den till och vad kan vi förvänta oss för resultat? Johan, VD på det digitala affärsutvecklingsbolaget Distancify var en av nyckelpersonerna kring Stayhards resa från ett källarföretag i Herrljunga till en av Sveriges ledande modebutiker för män på nätet. Sophia började nyligen på Distancify och har tidigare haft tekniska roller på både Apptus Technologies och Sony Mobile.

Praktisk GDPR för e-handlare
med Wesslau Söderqvist och Viskan System

Alla talar om GDPR men vad behöver man göra rent praktiskt?
Martin Bergander, advokat på Wesslau Söderqvist och Sten Selin, VD på Viskan System reder ut begreppen. Den här workshopen riktar sig främst till mindre e-handlare.


SEO och content marketing

med Christer Pettersson, Arvato

Workshopen vänder sig till dig som har en webbplats eller en nätbutik och som vill ha mer trafik, ökad försäljning och mer lojala kunder – utan att köpa mer reklam. Du lär känna begrepp och handgrepp inom SEO (sökmotoroptimering) och content marketing. Fokus blir på konkreta case och verktyg för att du ska kunna öka försäljningen, trafiken och dina kunders lojalitet. Utrymme finns även att gå igenom några av deltagarnas egna butiker för att få råd och tips om vad som kan förbättras för att få ut mesta möjliga.

Lunchföreläsning – Sinnenas Hus   kl 12.00 – 13.30

AMAZON I SVERIGE – HOT ELLER MÖJLIGHET? med Arne B Andersson, Postnord.
För medlemmar i E-handelsstaden Borås som deltar på antingen för- eller eftermiddagens seminarier och workshops.
Du anmäler dig till lunchen i samma länk som till våra seminarier/workshops.
Vi bjuder på lunchen men om du inte kommer debiterar vi 150 kr.

Eftermiddagens workshops och seminarier kl 13.45 – 16.15

First mile to last mile
tema logistik i 4 delar med:

1. Internet of Goods – internlogistikens renässans Dag Ericsson
diskuterar upplevelseekonomi, handelsrevolution, omni och optikanal samt smarta datadrivna “fulfilment centers”.
2. Att tänka på vid design av e-handelslager med bra effektivitet med Tommy Högberg, ProFlow.
3. Skapa en enklare och effektivare vardag för ditt orderplock med Anders Toftmark, Helge Nyberg.
4. Från löfte till leverans med Daniel Andersson, Centiro. Hur kan man bibehålla kundernas varumärkesupplevelse hela vägen från köp till leverans?

Smart prissättning /Fullbokad
med Erik Bengtsson, Pricise

Det går att växa snabbt och tjäna pengar samtidigt. Att sätta rätt priser blir allt viktigare i en konkurrensutsatt bransch som e-handeln. Att alltid ha lägsta priset ger kanske bra försäljning men leder till konkurs. Hur skall man gå tillväga för att vara ett attraktivt kundalternativ och samtidigt tjäna mer pengar? Erik Bengtsson har många års erfarenhet av försäljning och prissättning som ledare i flera olika bolag. När han var VD för Cramo AB var han ansvarig för införandet av ett av de första avancerade prissystemen inom svensk industri.

Kunden – din viktigaste influencer/Fullbokad både fm och em

med Annika Telleus, Utvecklingsverkstan

En spännande workshop där du får mängder av tips om hur du enkelt och effektivt lyssnar på din kund, hur du drar nytta av den digitala handelns fördel och hur du undviker de vanligaste misstagen. Förutom en modell du kan använda dig av direkt, utlovas många skratt och flera ögonöppnare. Annika Telléus var med och startade Cellbes e-handel på nittiotalet och har sedan dess lyssnat på kunder, över stora delar av världen, bland annat för H&M, Monki, Ivy Revel och COS.

 

Här anmäler du ditt intresse, obs! bara för medlemmar i E-handelsstaden Borås

inte medlem men vill bli?

Här kan du ansöka om medlemskap

 

 

E-handelsdagen 7H arrangeras med stöd av:

 

Sofia bloggar från Shanghai – 8

Det kinesiska nyåret präglades av digitala gåvor, resor och världens mest sedda TV-program

Medan nyåret i Sverige ofta är vännernas fest med fokus på nedräkning, raketer och ofta alkohol, är kinesernas tradition av helt annan karaktär. Här är det årets längsta ledighet med stort fokus på gåvor, världens största TV-kväll framför CCTV’s New Year’s Gala och en reseperiod utan dess like eftersom de flesta åker hem till sina familjer. I år uppskattades det att kineserna gjorde mer än 3,5 miljarder resor. Gåvorna bestod enligt tradition av så kallade röda kuvert, eller på kinesiska ’hong bao’, fyllda med pengar. Tack vare digitaliseringen och utvecklingen med digitala plånböcker är kuverten idag mest digitala och skickas via WeChat eller Alipay.

Tencent redovisade helt galna siffror för WeChat Pay där mer än 688 miljoner människor skickat pengar i gåvor till varandra, så kallade röda paket. Den mest generösa WeChat-användaren uppges vara en kvinna som skickat över 1203 röda paket på en och samma dag.

Alibaba rapporterar också att även dem haft över 251 miljoner människor som använt den mobila betalningslösningen Alipay för att skicka röda paket till ett värde av nästan 650 miljoner SEK. 

Även Alibabas digitala varuhus Taobao bidrog till red-packet-hysterin och lottade ut penga-paket för över 770 miljoner SEK.

CCTV som hostar världens mest sedda TV-event, New Year’s Gala uppgavs ha närmare 700 miljoner tittare på årets show som pågick i närmare 5 timmar på nyårsaftons kväll den 16e februari. Dock är fortfarande rekordet 800 miljoner som ägde rum under 2014 års gala. Spana in ett klipp från årets gala här:

https://www.youtube.com/watch?v=1erLHgqYtX0

Sofia bloggar från Shanghai – 7

 

Skrota köpcentrumen och bygg interaktiva lekplatser istället

Är det något som Kineserna är bra på så är det att skapa upplevelser och miljöer runtomkring handelsplatser. Ett ställe som utmärker sig i Shanghai är framförallt varuhuset K11. De vill faktiskt inte ens kalla sig ett varuhus eller en galleria utan en ”Art Playground”. K11:s filosofi är att skapa en genuint inspirerande plats där konst, människor, hållbarhetstänk och shopping förenas. Enligt K11 är det framförallt konsten som är nyckeln eftersom den förenar människor trots olika bakgrund, skapar empati och står för kreativitet och nytänkande.

Det kanske inte låter revolutionerande och jag vet att det redan finns många handelsplatser i Sverige och runtomkring i världen som satsar på den här typen av koncept. Dock måste jag säga att jag tycker att K11 har lyckats bättre än andra eftersom nästan all konst är interaktiv och dessutom väldigt instagram-vänlig. Det är i princip som att gå runt på Universeum i Göteborg fast det dessutom kryllar av pop-up-stores, butiker och restauranger.

Konsten bidrar dessutom till att även butikerna, restaurangerna och pop-up-butikerna skapar mer inspirerande och kreativa platser att visa upp sina produkter på. I källaren hittar du dessutom en bak-verkstad där man kan lämna sina barn i trygga händer och en restaurang uppbygd som Masterchef där man kan gå på matlagningskurs.

K11 präglas av ständig förändring både rent visuellt och upplevelsemässigt vilket gör det till en rolig plats att besöka. Jag själv märker hur jag gärna tar upp telefonen när jag är på plats antingen för att fota eller för att ta del av något interaktivt konstverk eller erbjudande. Alltså konsumerar jag och sprider deras budskap trots att jag inte alltid shoppar fysiska produkter.

Har vi något liknande på gång i Sverige?

Sofia bloggar från Shanghai – 6

 

DiDi vadå..?

De flesta har hört talas om,  och kanske till och med även åkt med Uber. Företaget med appen som utmanat taxibolagen med smidigare, billigare och smartare sätt att transportera sig på. Uber har under flera år expanderat aggressivt i ett rasande tempo. En strategi som lyckats på många platser men de har också stött på en hel del bekymmer tack vare sin inte helt lagliga affärsidé. Som en naturlig del av strategin tog sig även Uber till Kina. Något som de såhär i efterhand har fått ångra tack vare den lokala konkurrenten DiDi.

 

Som ny till Kina höjde jag förvånat på ögonbrynen och sa ”Didi vadå..?” första gången jag hörde namnet. Idag är dock DiDi en naturlig del av min vardag och en tjänst som jag nästintill inte förstår hur jag klarat mig utan. Men vilka är då DiDi och hur kunde de ha musklerna att driva ut Uber ur Kina under 2016?

Namnet DiDi har egentligen ingen betydelse utan kan liknas vid vårt svenska uttryck ”tut-tut”, deras officiella namn är egentligen ”Xiao Ju Kegi” och betyder ”Little Orange Technology”. Rykten säger att grundaren Cheng Wei, fd. anställd och chef på Alibaba Group, inspirerades av ett visst äppel-företag när det kom till valet av namn. Företaget startades under 2012 och var först ut i den kinesiska tech-hub-staden Shenzhen, även kallat ”Kinas Silicon Valley”.

Affärsidén var stark och tydlig –  att skapa olika transportlösningar anpassade till den lokala befolkningens behov. Alltså kan DiDis lösningar variera något från stad till stad. Det finns allt från de klassiska taxi-varianterna, till car-pooling, till ”don’t drink & drive-lösningen” (dvs att en person på moped kommer och kör hem dig och din bil när du inte kan köra själv).  Ett koncept som visat sig vara nyckeln till framgång. Inte nog med att de har en extremt kundorienterad affärsidé, så har de även två giganter bakom sig, Tencent och Alibaba (nu även Apple). Något som jag tror varit extremt viktigt för DiDis framgångar och som ledde till att de i slutet på 2016 kunde köpa upp Ubers del i Kina och även få in en fot i styrelsen.

I takt med den rasande tillväxten har DiDi investerat i flertalet start-ups inom samma område utomlands och även startat ett labb i Silicon Valley under 2017 där fokus ligger på att utveckla AI och självkörande transporter. Jag tycker själv att det är otroligt spännande att följa DiDis utveckling och tror verkligen att Uber kommer få några svettiga år framför sig både internationellt och på hemmamarknaden.

Här kan du ser några av DiDis reklamfilmer: https://youtu.be/dAdAFw9oJrQ

Sofia bloggar från Shanghai – 5

I Kina går allt snabbt på både gott och ont….

Alltså jag måste ändå säga att det är lite märkligt och häpnadsväckande att komma tillbaka till Kina efter julledighet i Sverige. Skillnaderna blir återigen allt mer märkbara och det tar några timmar att smälta alla intryck, människor och ljud. Bara det faktum att det på den lilla tid jag varit borta har (OBS bara på min gata) öppnat 2 nya butiker, en pop up store och två restauranger har bytt ägare och namn. Vi pratar alltså om en sträcka på knappt 150 meter. Folk som bott här länge höjer inte ens på ögonbrynen utan tycker snarare att det är jag som är märklig som uppmärksammar det.

       

Jag menar, hade det här hänt i Borås hade ju halva stan pratat om det…

Den här typen av händelser bevisar egentligen två saker. 1, det kan gå extremt fort att både köpa, renovera och öppna en butik eller restaurang i Kina. Något som skulle kunna vara positivt om man har en affärsidé och snabbt vill komma igång. 2, precis som att det kan gå väldigt fort att öppna kan det dessvärre gå lika snabbt åt det andra hållet. Nedstängningarna kan bero på allt från bristande tillstånd, ändrade lagar, uppköp eller helt enkelt dåliga affärer.

Jag är lite splittrad över om dessa snabba förändringar gynnar samhället eller inte. Givetvis är det ett en otrolig möjlighet för mindre företagare att få testa sina vingar och går det dåligt, inte förlora allt för mycket pengar. Kina har även ett helt annat tempo och väldigt föränderliga konsumenter vilket gör att en affärsidés styrkor och svagheter kan visa sig ganska snabbt. Frågorna som gör mig aningen mer negativ är dock hur hållbart och praktiskt det är i det långa loppet, samt hur länge Kina kommer fortsätta att utvecklas i detta rasande tempo… Vad tror ni?

 

28/12 Sofia bloggar från Shanghai – 4

Alibaba vänder upp och ner på bilhandeln.

I december månad släppte Volvo sin senaste version av modellen XC60 på Alibabas digitala varuhus Tmall. Exklusivt för Tmall fanns bilen tillgänglig en dag innan det officiella startdatumet och i färgen blå fanns endast 288 bilar. De sålde slut på 75 sekunder.

Inte nog med det, Alibaba meddelande också i veckan att de i januari kommer att introducera sina ”Auto Vending Machines”. Ja, det är nästan precis som det låter. Det vill säga som en försäljningsautomat för kyld läsk, fast rejält mycket större och med bilar istället för läsk. Till en början kommer tjänsten endast vara till för Alibabas ”super members”, det vill säga kunder som redan har kommit upp i ett visst belopp under en viss tid genom någon av Alibabas e-handelsplattformar.

Maskinerna kommer tillåta kunden att titta på bilen i detalj via mobilen med både stillbilder, rörliga filmer och VR-teknik. Sedan är det bara att åka till närmsta Auto Vending Machine, betala 10 % via Alipay och sen tuta och köra. Bilen betalas sedan månadsvis tills den är fullt betald.

Detta är bara några av Alibabas satsningar inom bilindustrin just nu. Målet sägs vara att utmana den traditionella synen på att köpa bil. Dvs jobbiga förhandlingar och långa väntetider hos lokala bihandlare. Framtidens konsumenter vill ha enkla, bekväma och snabba tjänster och lösningar.

Sofia bloggar från Shanghai – 3

Kineser vänder upp och ner på turismen

Hittills i år har fler än 135 miljoner kineser rest utomlands i syfte att turista. Tillsammans har de spenderat över 260 miljarder US dollar, en genomsnittlig resekostnad som är betydligt högre än den ”normala”. Visst låter det galet mycket? Lägg till det faktum att endast cirka 6 % av den kinesiska befolkningen har ett giltigt pass.

Verkar du inom turism och näringsliv är kineser utan tvekan en stor potentiell målgrupp. Dock finns det fortfarande en hel del hinder som gör det obekvämt och svårt för såväl turisten som näringsidkaren.

Först och främst är det betalningar som ofta är en hög tröskel. Precis som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg så är Visa och Mastercard nästintill värdelöst i Kina, något som ställer till det för kineserna när de reser utomlands. Ofta tvingas de istället ta med sig stora mängder kontanter, något som bidragit till att de gärna blir offer för rån och bedrägerier. Dock har både Alipay (Alibaba) och WeChat Pay (Tencent) nyligen öppnat upp för fler länder. Jag läste exempelvis häromdagen att man nu kan betala med WeChat på marknaden i Camden Town, UK, och shoppa loss i tax free i både Tyskland och Frankrike.

En annan sak som spelar stor roll är det faktum att kineser inte alltid reser till världsligt populära turistdestinationer. I Tyskland till exempel hittar du majoriteten av kinesiska turister i en liten ort vid namn Trier. En relativt okänd plats men för kineserna mer känd som födelseorten till Karl Marx.

Ytterligare ett problem är det dåliga rykte som cirkulerar om kinesiska turister. Under de senaste åren har det spridits en del filmer som blivit virala där kinesiska turister beter sig både odrägligt och olämpligt. Något som bidragit till att flertalet destinationer ratar kinesiska turister. Dock ser inte jag någon skillnad mellan dessa rykten och de fördomar som finns om såväl svenska som ryska turister. Jag pratade med en kinesisk vän häromdagen som menade att ryktet till mångt och mycket beror på den äldre generationen nyrika kineser som blivit väldigt giriga och nonchalanta. Han hävdade även att synen på att resa förändras mellan generationerna ”My parents think that I should see as many sights in the shortest time possible, and buy lots of things, but I want to feel the experience”.

Sist men inte minst är det fortfarande relativt svårt för många kineser att få tillstånd att resa utomlands. Som jag nämnde i början är det endast 6 % som har ett giltigt pass och processen att få ett är inte helt enkelt. En en annan kinesisk vän berättade till exempel om sin 7 månader långa process att få tillstånd att resa till Japan eftersom hans dotter så gärna ville åka dit. Ett moment under processen vad bland annat att han var tvungen att först genomföra resan en gång själv för att påvisa att han inte hade någon intention att stanna kvar. Dock tror jag inte att man ska skrämmas av detta eftersom efterfrågan hela tiden ökar och ser man tillbaka bara 2-3 år har antalet kinesiska turister ökat rejält.

Fun fact: Jobbar du inom turism och hotell ska du vara försiktig med att placera kinesiska turister i rum eller på platser märkta med siffran 4. Talet symboliserar nämligen döden och många kineser vill absolut inte associeras med det. Därför hittar du sällan byggnader med våningar eller rum som innehåller siffran 4 i Kina.