Sofia bloggar från Shanghai – 2

I ett land där Visa- och Mastercard är odugligt

Mobila betalningar är verkligen en av de grejerna som fått mig att tappa hakan sedan jag kom till Kina. Som svensk och västerlänning är man van vid att Visa och Mastercard fungerar överallt. När jag höll på att packa inför flytten och nojade som mest över vare sig jag fått med mig allt eller inte var det faktiskt flera personer som sa ”så länge du har kreditkortet med dig så löser sig det mesta”.

Såhär i efterhand kan jag säga att, nej, allting löser sig inte med kort, allting löser sig med WeChat eller Alipays mobila plånböcker. Enligt China Channel lämnar idag 44,5 % av den kinesiska befolkningen sitt hem utan varken plånbok eller kontanter. Av dessa är det fördelat på cirka 50/50 om man använder sig av Alipay eller WeChat. Jag skulle dock vilja påstå att de flesta i någon mån använder sig av båda eftersom man inte kan handla via någon av Alibaba’s plattformar med hjälp av WeChat och inte socialisera sig i den utsträckning som man kan på WeChat via Alipay.

Använder du Alipays mobila plånbok kan du dessutom få en ränta på upp till 4 % och WeChat har relativt nyligen utvecklat förmånliga lojalitetsprogram, så kallade ”mini programs” när man betalar genom appen. Idag har WeChat, som började som en social plattform, cirka 960 miljoner aktiva användare varje månad där det dagliga genomsnittet i appen ligger på 60 minuter/person. Jämför det med Facebooks 55 min/person. Alipay, som började enbart som en mobil betalningslösning-app, har idag cirka 520 miljoner aktiva användare.

Apparna har någorlunda olika utformning när det kommer till de mobila plånböckerna men det vanligaste är att man genom appen scannar en QR-kod eller låter kassören scanna sin QR-kod/streckkod i mobilen. För att förhindra betalningar med stulna mobiler behöver man ibland slå in sin 6-siffriga kod eller använda touch-id. En lösning som är både enkel, billig och snabb. Dock har både Alipay och WeChat läckt information om att man snart ska kunna betala med hjälp av facial recognition, exempel på det skulle kunna vara ”smile to pay”-lösningar. Vad som talar ännu mer för att facial recognition-betalningar är på väg är den bild som publicerades för några veckor sedan på Tim Cook, VD för Apple, och Pony Ma, VD för Tencent (WeChats moderbolag), som glatt skakade hand.

Enligt flera källor har Mark Zuckerberg länge bevakat WeChats utveckling och det ryktas att han vill att Messenger-appen ska bli den västerländska motsvarigheten till WeChat. Frågan är om de västerländska konsumenterna är redo att förlita sig på att Facebook förvaltar deras pengar?

 

Sofia bloggar från Shanghai – 1

En svensk pop-up-store i Shanghai

I helgen besökte jag ett av de större och mer exklusiva varuhusen här i Shanghai där en svensk pop-up-store var på besök. Ett projekt som blivit möjligt tack vare ett samarbete mellan det svenska konsulatet och Johan&Johans nyöppnade ”digitala varuhus” KAIMEN. Det digitala varuhuset fungerar som en svensk plattform på kinesiska Tmall (en e-handelsplattform som ligger externt från Alibaba som enbart fokuserar på kända varumärken) med varumärken som bla Fjällräven, Babybjörn och Daniel Wellington.

Pop-up-storen syftar främst till att skapa en kompletterande offline-upplevelse av svenska varumärken inför uppkommande Single’s Day (11/11, Kinas motsvarighet till Black Friday). Enligt Johan Wikander (en av grundarna till Johan&Johan) är det nästintill nödvändigt att skapa fysiska platser som komplement till e-handel eftersom kunderna då enkelt och lekfullt kan interagera med produkterna och få en känsla av varumärket. Stämpeln ”made in Sweden” är onekligen populär här i Kina och en av anledningarna till att Johan & Johan lanserat KAIMEN.

Fun facts om Single’s day: – Världens största shoppingdag – 2016 uppgick försäljningen till 17,8 miljarder US dollar – 140.000 olika varumärken varav 60.000 internationella medverkar – 82 % av köpen under 2016 gjordes via mobiltelefoner – 637 miljoner hemleveranser under 2016 – Alla siffror förväntas att öka inför kommande 11/11!!!

 

E-handelsstaden & Sofia Norén i bloggsamarbete!

 Följ Sofia Norén som snart börjar att blogga från Shanghai.

Sofia Norén från Borås, numera bosatt i Shanghai, bloggar om de senaste trenderna och innovationerna på den kinesiska marknaden. Hon är 2017 års Anders Wall-stipendiat och specialist på digital marknadsföring. I Kina arbetar hon på Swedish Chamber of Commerce in China och är ordförande för Swedish Young Professionals in China.

D-Fokus Logistik – Svensk Digital Handel

Logistik – en avgörande del av köpupplevelsen

”Logistik är en av e-handelns viktigaste beståndsdelar och en konstant utveckling är en förutsättning för den digitala handelns framtid. Kunder ställer allt högre krav och handeln på nätet ökar varje dag, vilket gör det extra viktigt att ligga i framkant inom området.”

Svensk Digital Handel ger alla medlemmar i E-handelsstaden Borås 1000kr rabatt om du köper din biljett via länken:

Rabattlänk E-handelsstaden

D-Fokus logistik är helt rätt för dig som vill få insikt om kundbeteenden och framtida trendprognoser.
Plus att få förslag på nästa steg när det gäller att skapa moderna kundupplevelser som möjliggör framtida tillväxt.

Digi-Camp på höstlovet med Borås Digitala Framtid

Är du 9-12 år och vill lära dig koda 1 & 2 november ?

En höstlovsaktivitet skapad av projektgruppen Borås Digitala Framtid, en del av E-handelsstaden Borås, tillsammans med sektionen för Informationsteknologi på Högskolan i Borås.
Digi-Camp riktar sig till barn och ungdomar mellan 9 – 12 år, syftet är att introducera digitalisering, programmering och kreativt skapande online på ett roligt och intuitivt sätt.

När: 1-2 november kl 13:00 – 17:00
Var: Högskolan i Borås
Kostnad: 200:-

Anmälan
Efter anmälan får man bekräftelse med detaljer.
För ytterligare information, kontakta info@ehandelsstaden.se

Begränsat antal platser – först till kvarn!

Årets E-handel i Borås/Sjuhärad

Nu kan du nominera din egen eller din favorit E-handel senast 3 november.

Vi vill med detta pris uppmärksamma och uppmuntra e-handlare med huvudkontor i Sjuhärad (Bollebygd, Borås, Herrljunga, Mark, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn, Vårgårda kommun). De ska driva e-handelssajter där majoriteten av försäljningen sker online på ett nytänkande sätt med stort användarfokus och hög servicenivå som skapar mervärden för dess kunder.

Nominera din e-handel:

E-handelsforum 2017 – kundinsikter som gör skillnad

Hur kundbesatt är du? Det är knivskarp konkurrens bland detaljhandelsföretag idag.

Transparens, globalisering och mognare, mer krävande, kunder ritar om detaljhandelslandskapet. Idag kan vi inte förvänta oss lojalitet utan vi behöver ständigt vässa oss, överträffa förväntningar och engagera oss i våra kunder för att behålla våra kunder.

#eforum17

Årets E-handelsforum har temat kundinsikt. Programpunkterna under dagen sträcker sig från marknadsföringens roll – vikten av kommunikation där konsumenterna rör sig – till konsumentdriven logistik – det vill säga att leverera varor på kundens villkor. Vad kan vi dra för lärdomar av spelbranschen när det gäller datadriven marknadsföring? Hur påverkas vi undermedvetet av olika budskap, färger, symboler eller erbjudanden? Hur jobbar ett av Sveriges största företag med sin e-handel sina leveranser?
Vi får möta en rad olika intressanta talare som både utmanar, inspirerar och ger insikter om vad detaljhandelsföretag behöver arbeta med för att bygga lojalitet med sina kunder på dagens konkurrensutsatta marknad.

Boka in E-handelsforum i kalendern redan nu – 28  september 2017.

Varmt välkommen med din anmälan – vi ses där!

Anmäl dig till E-handelsforum 2017

Seminariet är kostnadsfritt, men anmälan är bindande. Ej avbokad plats debiteras med 500 kronor.

Scandinavian E-business Camp #SEBC17 i Göteborg 18-19 maj

Nyfiken på E-handelsstadens ordförande Anders Halvarsson?

Under Scandinavian E-business Camp #SEBC17 i Göteborg den 18 maj kommer Karin Zingmark intervjua Styrelseordföranden i Ellos Group om Ellos resa från postorder till e-handlare.
Anders som skapade NetOnNet är idag aktiv i Ellos Group, Teenage Engineering, Swedish Credit Solutions/MoneyGo, Scandinavian Photo och Junkyard.
Anmäler dig gör du här:http://www.jetshop.se/sebc/#signupanchor