AI – NYCKELN TILL LÖNSAMMARE E-HANDEL?

Vad är möjligt och omöjligt med AI/ML

Vi erbjuder nu möjlighet för ett antal företag inom E-handelsstaden Borås att medverka i ett projekt  (en förstudie i form av en ”boot camp”) rörande praktisk tillämpning av AI/maskininlärning. Tanken är att vid en förberedande workshop redovisa varför och hur datainsamling genomförs.

AI lab

Syfte:
Syfte är att öka insikten i hur man kan nyttja kraften i AI och med hjälp av statistisk modellering och riktiga exempel genomföra en AI/ML-process för att hitta användbara mönster.

Mål:
Att sprida kunskap och utvärdera/anamma tekniken och dess möjligheter genom att konkret visa på möjligheter och begränsningar.

Hur:
3-4 workshops under våren där ni står för data och relevanta frågeställningar inom e-handel och vi står för utbildning, metodik och teknisk lab-miljö.

Frågor och intresseanmälan skickas till:
improve@easycom.com

Läs mer om AI lab här

E-HANDELSSTADENS LEDARSKAPSUTBILDNING

LDI –  Leadership & Development Initiative

Nu öppnar vi ansökan till vår nya ledarskapsutbildning som vi tagit fram i samarbete med Gunnar Hellsten, Göran Persson och Carl-Axel Rosendahl.

Vilka kan anmäla sig?
Företag som är medlemmar i E-handelsstaden kan antingen nominera en talang de vill satsa på eller så kan du som anställd anmäla dig själv. Anmälan är öppen 7 nov – 7 dec och kan göras här:
Ansökan till LDI

Utbildningen startar i januari  2019 och innehåller:

Introduktion till utbildningen med Carl-Axel Rosendahl och Göran Persson. Information om det test som ingår i utbildningen, där du själv och ett antal kollegor gör en skattning av hur du beter dig i olika situationer. Mera info på IDI.se.

2 dagars workshop i ledarskap, ledd av Göran Persson ( 28-29 januari helpension med övernattning på Sundholmen)  Här kan du se vad workshopen kommer att handla om:   Ledarskapsworkshop

6 utbildningstillfällen under året med föreläsare och workshop ca 2 tim

6 träffar med en utsedd mentor.

Mentorer som är klara:
Niklas Ivarsson – Convallia
Sten Selin – Viskan System
Maria Frick – Cavaliere
Mattias Svensson– Effektiv
Hanna Moisander – Hedy Tech
Ulf Nordgärd – Nordgard Konsult
Peter Hietala – Easycom
Catrine Wirfalk – Joy and Inspiration
Per-Jonas Carlsson – Nasdaq
Peter Karlsson Lund – Coast konsult
Anders Halvarsson – Livehill
Annika Eriksson – RO-GRUPPEN

Kostnad: 5000kr

Frågor kan ni ställa till vår projektansvarige:
Carl-Axel Rosendahl
mobil: 0701-771049
e-mail: carlaxel.rosendahl@gmail.com

Med stöd från:

Sofia bloggar från Shanghai – 10

Alibaba storsatsar på att göra matbutiken till en upplevelse – både offline och online

Ett av Alibabas senaste projekt under satsningen ”new retail” har varit att göra matbutiken till en sömlös upplevelse där du både kan klämma och känna såväl som få skräddarsydda erbjudanden och hemleverans när som helst på dygnet inom 30 minuter. Butikerna går under varumärket Hema (flodhäst på svenska) och har blivit otroligt populära på kort tid.

I butiken är det mobilen som fjärrkontrollen och där hittar du allt från dina unika erbjudanden, till produktinformation, tips och givetvis betalning och hemleverans. Detta gäller oavsett om du beställer från soffan eller om du fysiskt är på plats.

 

Det som är charmen med hela konceptet är att oavsett ditt humör, dvs om du vill strosa och bli inspirerad till kvällens middag eller om du bara vill ha maten levererad så snabbt som möjligt, så är Hema lika passande. Rolig fakta är att de dessutom har lanserat en ”vuxenavdelning” som visat sig vara otroligt populär nattetid…

Se hur ett butiksbesök kan se ut här

Företagsforskarskola i digital handel söker nu doktorander.

E-handelsstaden Borås engagerar sig i ny företagsforskarskola i digital handel och medlemsföretag söker nu doktorander.

 

Högskolan i Borås och Jönköping University startar till hösten en ny doktorandutbildningen INSiDR (Industrial Graduate School in Digital Retailing). Denna kommer ge branschen tillgång till kompetenta medarbetare som både kan driva och utveckla forskningen inom det digitala området. Fokus kommer att ligga på de utmaningar som den digitala omvandlingen av handelsbranschen medför samt att förstå och förutse olika konsumentbeteenden för att kunna skapa nya framgångsrika affärslösningar. Doktoranderna kommer att vara anställda av de företag som ingår i projektet och ägna 80 procent åt sina forskarstudier, resterande 20 procent arbetar de på företagen. För mer info, gå in på:  http://insidr.nu/project-descriptions/

ansökningsdatum t.o.m 27/5 här gör du din ansökan: insidr.nu/application

 

Sofia bloggar från Shanghai – 9

Skönhetsbranschen är hetare än någonsin!

I dagarna öppnade Chanel Coco Game Center, i K11 Shanghai. En turnerande pop up store som tagit det bästa av två världar, åtminstone om du frågar asiater. Smink och retro spelmaskiner.

Ett koncept som visat sig vinnande i en sjukt instagramvänlig miljö som folk köar i timmar för att besöka. För att marknadsföra pop up storen har en stor skara influencers varit inblandade, både betalda och icke betalda. Men räckvidden på betalda samarbeten beräknas ha uppnått över 340 miljoner människor där över 6 miljoner klickat sig vidare. Influencer-byrån ParkLU har sammanställt statistiken på bilden nedan. Pop up eventet är just nu bara planerat i Asien och turnerar runt i Kina, Korea och Japan.

En annan framgångssaga inom samma bransch är varumärket Yves Saint Laurent Beauté som i dagarna lanserade sin flagship store på Tmall och sprängde alla förväntningar genom att sälja för över 40 miljoner SEK på sina 14 första timmar.

Även svenska KICKS har uppvisat en innovativ och nytänkande sida med deras helt digitala butik i The Lobby.

Läs mer om KICKS nya butik här

Kul att se att skönhetsbranschen banar väg för framtidens handel!

Succé för E-handelsdagen 7H

Vi har planerat och jobbat med dagen intensivt sedan slutet av 2017. Tack vare stöd från Västra Götalands Regionen och Borås Stad kunde vi genomföra den precis så som vi tänkt oss. En fullspäckad dag för våra medlemmar med start på Textile Fashion Center med frukost och föreläsning. Efter det följde seminarier och workshops hela förmiddagen och en rask promenad till Sinnenas Hus där vi till lunchen fick ta del av Arne B Andersson från PostNord och hans eminenta föreläsning om Amazon i Sverige – Hot eller möjlighet?  Vi fortsatte sedan eftermiddagen med fler workshops och seminarier på Textile Fashion Center.

Vi vill rikta ett stort tack till våra fantastiska föreläsare denna dag som så generöst bjudit på sin kunskap och tid.

Kristoffer Lindvall, Distancify AB
Martin Bergander, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå
Sten Selin, Viskan
Christer Pettersson, Arvato
Annika Telléus, Utvecklingsverkstan
Arne B Andersson, PostNord
Erik Bengtsson, Pricise
Dag Ericsson
Tommy Högberg, ProFlow
Anders Toftmark, Helge Nyberg
Daniel Andersson, Centiro

 

21 mars E-handelsdagen 7H

Den 21 mars är det dags för en heldag i e-handel, logistik och teknik för E-handelsstaden Borås medlemmar.

Vi startar dagen på Textile Fashion Center med vår frukostföreläsning och sedan följer workshops och seminarier på både för- och eftermiddag. För deltagare i någon av våra workshops/seminarier bjuder vi på gemensam lunch på Sinnenas Hus. Det är ett begränsat antal platser så anmäl ditt intresse redan idag!

Dagen ser ut så här:

Frukost på The Company kl 7.00 – 7.35

Föreläsning kl 7.45 – 8.45 med Christer Pettersson.

Content marketing – satsa på bra innehåll och sälj mer utan att köpa mer reklam

Christer Pettersson, marknads- och e-handelschef på Arvato med 20 års erfarenhet av e-handel, media och digital marknadsföring, bjuder på mängder av tips och exempel på bra innehållsmarknadsföring ur sin nya bok ”Gräv guld i dina egna kanaler”.
Christer tipsar om hur du skapar engagerande innehåll för att öka trafiken och försäljningen. Han berättar även hur du bygger lojalitet och blir framträdande inom ditt område. Vi får ta del av lyckade case och exempel på e-handlare som nyttjar content marketing på ett bra sätt.

Christers blogg om e-handel och content marketing

Huvudsponsor för dagens frukost:

Förmiddagens workshops och seminarier kl 9.15 – 11.45

Hur påverkar AI och Machine Learning framtidens e-handel?
med Johan Davidsson och Sophia Aibueku, Distancify

AI och Machine Learning är ett hett ämne inom tech industrin. Hur kommer denna teknik att förändra våra kunders upplevelse och e-handlarnas arbetsuppgifter? Vad skall vi använda den till och vad kan vi förvänta oss för resultat? Johan, VD på det digitala affärsutvecklingsbolaget Distancify var en av nyckelpersonerna kring Stayhards resa från ett källarföretag i Herrljunga till en av Sveriges ledande modebutiker för män på nätet. Sophia började nyligen på Distancify och har tidigare haft tekniska roller på både Apptus Technologies och Sony Mobile.

Praktisk GDPR för e-handlare
med Wesslau Söderqvist och Viskan System

Alla talar om GDPR men vad behöver man göra rent praktiskt?
Martin Bergander, advokat på Wesslau Söderqvist och Sten Selin, VD på Viskan System reder ut begreppen. Den här workshopen riktar sig främst till mindre e-handlare.


SEO och content marketing

med Christer Pettersson, Arvato

Workshopen vänder sig till dig som har en webbplats eller en nätbutik och som vill ha mer trafik, ökad försäljning och mer lojala kunder – utan att köpa mer reklam. Du lär känna begrepp och handgrepp inom SEO (sökmotoroptimering) och content marketing. Fokus blir på konkreta case och verktyg för att du ska kunna öka försäljningen, trafiken och dina kunders lojalitet. Utrymme finns även att gå igenom några av deltagarnas egna butiker för att få råd och tips om vad som kan förbättras för att få ut mesta möjliga.

Lunchföreläsning – Sinnenas Hus   kl 12.00 – 13.30

AMAZON I SVERIGE – HOT ELLER MÖJLIGHET? med Arne B Andersson, Postnord.
För medlemmar i E-handelsstaden Borås som deltar på antingen för- eller eftermiddagens seminarier och workshops.
Du anmäler dig till lunchen i samma länk som till våra seminarier/workshops.
Vi bjuder på lunchen men om du inte kommer debiterar vi 150 kr.

Eftermiddagens workshops och seminarier kl 13.45 – 16.15

First mile to last mile
tema logistik i 4 delar med:

1. Internet of Goods – internlogistikens renässans Dag Ericsson
diskuterar upplevelseekonomi, handelsrevolution, omni och optikanal samt smarta datadrivna “fulfilment centers”.
2. Att tänka på vid design av e-handelslager med bra effektivitet med Tommy Högberg, ProFlow.
3. Skapa en enklare och effektivare vardag för ditt orderplock med Anders Toftmark, Helge Nyberg.
4. Från löfte till leverans med Daniel Andersson, Centiro. Hur kan man bibehålla kundernas varumärkesupplevelse hela vägen från köp till leverans?

Smart prissättning /Fullbokad
med Erik Bengtsson, Pricise

Det går att växa snabbt och tjäna pengar samtidigt. Att sätta rätt priser blir allt viktigare i en konkurrensutsatt bransch som e-handeln. Att alltid ha lägsta priset ger kanske bra försäljning men leder till konkurs. Hur skall man gå tillväga för att vara ett attraktivt kundalternativ och samtidigt tjäna mer pengar? Erik Bengtsson har många års erfarenhet av försäljning och prissättning som ledare i flera olika bolag. När han var VD för Cramo AB var han ansvarig för införandet av ett av de första avancerade prissystemen inom svensk industri.

Kunden – din viktigaste influencer/Fullbokad både fm och em

med Annika Telleus, Utvecklingsverkstan

En spännande workshop där du får mängder av tips om hur du enkelt och effektivt lyssnar på din kund, hur du drar nytta av den digitala handelns fördel och hur du undviker de vanligaste misstagen. Förutom en modell du kan använda dig av direkt, utlovas många skratt och flera ögonöppnare. Annika Telléus var med och startade Cellbes e-handel på nittiotalet och har sedan dess lyssnat på kunder, över stora delar av världen, bland annat för H&M, Monki, Ivy Revel och COS.

 

Här anmäler du ditt intresse, obs! bara för medlemmar i E-handelsstaden Borås

inte medlem men vill bli?

Här kan du ansöka om medlemskap

 

 

E-handelsdagen 7H arrangeras med stöd av:

 

Sofia bloggar från Shanghai – 8

Det kinesiska nyåret präglades av digitala gåvor, resor och världens mest sedda TV-program

Medan nyåret i Sverige ofta är vännernas fest med fokus på nedräkning, raketer och ofta alkohol, är kinesernas tradition av helt annan karaktär. Här är det årets längsta ledighet med stort fokus på gåvor, världens största TV-kväll framför CCTV’s New Year’s Gala och en reseperiod utan dess like eftersom de flesta åker hem till sina familjer. I år uppskattades det att kineserna gjorde mer än 3,5 miljarder resor. Gåvorna bestod enligt tradition av så kallade röda kuvert, eller på kinesiska ’hong bao’, fyllda med pengar. Tack vare digitaliseringen och utvecklingen med digitala plånböcker är kuverten idag mest digitala och skickas via WeChat eller Alipay.

Tencent redovisade helt galna siffror för WeChat Pay där mer än 688 miljoner människor skickat pengar i gåvor till varandra, så kallade röda paket. Den mest generösa WeChat-användaren uppges vara en kvinna som skickat över 1203 röda paket på en och samma dag.

Alibaba rapporterar också att även dem haft över 251 miljoner människor som använt den mobila betalningslösningen Alipay för att skicka röda paket till ett värde av nästan 650 miljoner SEK. 

Även Alibabas digitala varuhus Taobao bidrog till red-packet-hysterin och lottade ut penga-paket för över 770 miljoner SEK.

CCTV som hostar världens mest sedda TV-event, New Year’s Gala uppgavs ha närmare 700 miljoner tittare på årets show som pågick i närmare 5 timmar på nyårsaftons kväll den 16e februari. Dock är fortfarande rekordet 800 miljoner som ägde rum under 2014 års gala. Spana in ett klipp från årets gala här:

https://www.youtube.com/watch?v=1erLHgqYtX0