Sofia bloggar från Shanghai – 10
Alibaba storsatsar på att göra matbutiken till en upplevelse – både offline och online
Ett av Alibabas senaste projekt under satsningen ”new retail” har varit att göra matbutiken till en sömlös upplevelse där du både kan klämma och känna såväl som få skräddarsydda erbjudanden och hemleverans när som helst på dygnet inom 30 minuter. Butikerna går under varumärket Hema (flodhäst på svenska) och har blivit otroligt populära på kort tid.
I butiken är det mobilen som fjärrkontrollen och där hittar du allt från dina unika erbjudanden, till produktinformation, tips och givetvis betalning och hemleverans. Detta gäller oavsett om du beställer från soffan eller om du fysiskt är på plats.
Det som är charmen med hela konceptet är att oavsett ditt humör, dvs om du vill strosa och bli inspirerad till kvällens middag eller om du bara vill ha maten levererad så snabbt som möjligt, så är Hema lika passande. Rolig fakta är att de dessutom har lanserat en ”vuxenavdelning” som visat sig vara otroligt populär nattetid…
Se hur ett butiksbesök kan se ut här
Företagsforskarskola i digital handel söker nu doktorander.
E-handelsstaden Borås engagerar sig i ny företagsforskarskola i digital handel och medlemsföretag söker nu doktorander.
Högskolan i Borås och Jönköping University startar till hösten en ny doktorandutbildningen INSiDR (Industrial Graduate School in Digital Retailing). Denna kommer ge branschen tillgång till kompetenta medarbetare som både kan driva och utveckla forskningen inom det digitala området. Fokus kommer att ligga på de utmaningar som den digitala omvandlingen av handelsbranschen medför samt att förstå och förutse olika konsumentbeteenden för att kunna skapa nya framgångsrika affärslösningar. Doktoranderna kommer att vara anställda av de företag som ingår i projektet och ägna 80 procent åt sina forskarstudier, resterande 20 procent arbetar de på företagen. För mer info, gå in på: http://insidr.nu/project-
ansökningsdatum t.o.m 27/5 här gör du din ansökan: insidr.nu/application
Sofia bloggar från Shanghai – 9
Skönhetsbranschen är hetare än någonsin!
I dagarna öppnade Chanel Coco Game Center, i K11 Shanghai. En turnerande pop up store som tagit det bästa av två världar, åtminstone om du frågar asiater. Smink och retro spelmaskiner.
Ett koncept som visat sig vinnande i en sjukt instagramvänlig miljö som folk köar i timmar för att besöka. För att marknadsföra pop up storen har en stor skara influencers varit inblandade, både betalda och icke betalda. Men räckvidden på betalda samarbeten beräknas ha uppnått över 340 miljoner människor där över 6 miljoner klickat sig vidare. Influencer-byrån ParkLU har sammanställt statistiken på bilden nedan. Pop up eventet är just nu bara planerat i Asien och turnerar runt i Kina, Korea och Japan.
En annan framgångssaga inom samma bransch är varumärket Yves Saint Laurent Beauté som i dagarna lanserade sin flagship store på Tmall och sprängde alla förväntningar genom att sälja för över 40 miljoner SEK på sina 14 första timmar.
Även svenska KICKS har uppvisat en innovativ och nytänkande sida med deras helt digitala butik i The Lobby.
Läs mer om KICKS nya butik här
Kul att se att skönhetsbranschen banar väg för framtidens handel!
Succé för E-handelsdagen 7H
Vi har planerat och jobbat med dagen intensivt sedan slutet av 2017. Tack vare stöd från Västra Götalands Regionen och Borås Stad kunde vi genomföra den precis så som vi tänkt oss. En fullspäckad dag för våra medlemmar med start på Textile Fashion Center med frukost och föreläsning. Efter det följde seminarier och workshops hela förmiddagen och en rask promenad till Sinnenas Hus där vi till lunchen fick ta del av Arne B Andersson från PostNord och hans eminenta föreläsning om Amazon i Sverige – Hot eller möjlighet? Vi fortsatte sedan eftermiddagen med fler workshops och seminarier på Textile Fashion Center.
Vi vill rikta ett stort tack till våra fantastiska föreläsare denna dag som så generöst bjudit på sin kunskap och tid.
Kristoffer Lindvall, Distancify AB
Martin Bergander, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå
Sten Selin, Viskan
Christer Pettersson, Arvato
Annika Telléus, Utvecklingsverkstan
Arne B Andersson, PostNord
Erik Bengtsson, Pricise
Dag Ericsson
Tommy Högberg, ProFlow
Anders Toftmark, Helge Nyberg
Daniel Andersson, Centiro
DigiCamp på påsklovet med Borås Digitala Framtid
4-5 april är det dags för steg 2 för er som deltagit tidigare
21 mars E-handelsdagen 7H
Den 21 mars är det dags för en heldag i e-handel, logistik och teknik för E-handelsstaden Borås medlemmar.
Vi startar dagen på Textile Fashion Center med vår frukostföreläsning och sedan följer workshops och seminarier på både för- och eftermiddag. För deltagare i någon av våra workshops/seminarier bjuder vi på gemensam lunch på Sinnenas Hus. Det är ett begränsat antal platser så anmäl ditt intresse redan idag!
Dagen ser ut så här:
Frukost på The Company kl 7.00 – 7.35
Föreläsning kl 7.45 – 8.45 med Christer Pettersson.
Content marketing – satsa på bra innehåll och sälj mer utan att köpa mer reklam
Christer Pettersson, marknads- och e-handelschef på Arvato med 20 års erfarenhet av e-handel, media och digital marknadsföring, bjuder på mängder av tips och exempel på bra innehållsmarknadsföring ur sin nya bok ”Gräv guld i dina egna kanaler”.
Christer tipsar om hur du skapar engagerande innehåll för att öka trafiken och försäljningen. Han berättar även hur du bygger lojalitet och blir framträdande inom ditt område. Vi får ta del av lyckade case och exempel på e-handlare som nyttjar content marketing på ett bra sätt.
Christers blogg om e-handel och content marketing
Huvudsponsor för dagens frukost:
Förmiddagens workshops och seminarier kl 9.15 – 11.45
Hur påverkar AI och Machine Learning framtidens e-handel?
med Johan Davidsson och Sophia Aibueku, Distancify
AI och Machine Learning är ett hett ämne inom tech industrin. Hur kommer denna teknik att förändra våra kunders upplevelse och e-handlarnas arbetsuppgifter? Vad skall vi använda den till och vad kan vi förvänta oss för resultat? Johan, VD på det digitala affärsutvecklingsbolaget Distancify var en av nyckelpersonerna kring Stayhards resa från ett källarföretag i Herrljunga till en av Sveriges ledande modebutiker för män på nätet. Sophia började nyligen på Distancify och har tidigare haft tekniska roller på både Apptus Technologies och Sony Mobile.
Praktisk GDPR för e-handlare
med Wesslau Söderqvist och Viskan System
Martin Bergander, advokat på Wesslau Söderqvist och Sten Selin, VD på Viskan System reder ut begreppen. Den här workshopen riktar sig främst till mindre e-handlare.
SEO och content marketing
med Christer Pettersson, Arvato
Workshopen vänder sig till dig som har en webbplats eller en nätbutik och som vill ha mer trafik, ökad försäljning och mer lojala kunder – utan att köpa mer reklam. Du lär känna begrepp och handgrepp inom SEO (sökmotoroptimering) och content marketing. Fokus blir på konkreta case och verktyg för att du ska kunna öka försäljningen, trafiken och dina kunders lojalitet. Utrymme finns även att gå igenom några av deltagarnas egna butiker för att få råd och tips om vad som kan förbättras för att få ut mesta möjliga.
Lunchföreläsning – Sinnenas Hus kl 12.00 – 13.30
AMAZON I SVERIGE – HOT ELLER MÖJLIGHET? med Arne B Andersson, Postnord.
För medlemmar i E-handelsstaden Borås som deltar på antingen för- eller eftermiddagens seminarier och workshops.
Du anmäler dig till lunchen i samma länk som till våra seminarier/workshops.
Vi bjuder på lunchen men om du inte kommer debiterar vi 150 kr.
Eftermiddagens workshops och seminarier kl 13.45 – 16.15
First mile to last mile
tema logistik i 4 delar med:
1. Internet of Goods – internlogistikens renässans Dag Ericsson
diskuterar upplevelseekonomi, handelsrevolution, omni och optikanal samt smarta datadrivna “fulfilment centers”.
2. Att tänka på vid design av e-handelslager med bra effektivitet med Tommy Högberg, ProFlow.
3. Skapa en enklare och effektivare vardag för ditt orderplock med Anders Toftmark, Helge Nyberg.
4. Från löfte till leverans med Daniel Andersson, Centiro. Hur kan man bibehålla kundernas varumärkesupplevelse hela vägen från köp till leverans?
Smart prissättning /Fullbokad
med Erik Bengtsson, Pricise
Det går att växa snabbt och tjäna pengar samtidigt. Att sätta rätt priser blir allt viktigare i en konkurrensutsatt bransch som e-handeln. Att alltid ha lägsta priset ger kanske bra försäljning men leder till konkurs. Hur skall man gå tillväga för att vara ett attraktivt kundalternativ och samtidigt tjäna mer pengar? Erik Bengtsson har många års erfarenhet av försäljning och prissättning som ledare i flera olika bolag. När han var VD för Cramo AB var han ansvarig för införandet av ett av de första avancerade prissystemen inom svensk industri.
Kunden – din viktigaste influencer/Fullbokad både fm och em
med Annika Telleus, Utvecklingsverkstan
En spännande workshop där du får mängder av tips om hur du enkelt och effektivt lyssnar på din kund, hur du drar nytta av den digitala handelns fördel och hur du undviker de vanligaste misstagen. Förutom en modell du kan använda dig av direkt, utlovas många skratt och flera ögonöppnare. Annika Telléus var med och startade Cellbes e-handel på nittiotalet och har sedan dess lyssnat på kunder, över stora delar av världen, bland annat för H&M, Monki, Ivy Revel och COS.
Här anmäler du ditt intresse, obs! bara för medlemmar i E-handelsstaden Borås
inte medlem men vill bli?
Här kan du ansöka om medlemskap
E-handelsdagen 7H arrangeras med stöd av:
Sofia bloggar från Shanghai – 8
Det kinesiska nyåret präglades av digitala gåvor, resor och världens mest sedda TV-program
Medan nyåret i Sverige ofta är vännernas fest med fokus på nedräkning, raketer och ofta alkohol, är kinesernas tradition av helt annan karaktär. Här är det årets längsta ledighet med stort fokus på gåvor, världens största TV-kväll framför CCTV’s New Year’s Gala och en reseperiod utan dess like eftersom de flesta åker hem till sina familjer. I år uppskattades det att kineserna gjorde mer än 3,5 miljarder resor. Gåvorna bestod enligt tradition av så kallade röda kuvert, eller på kinesiska ’hong bao’, fyllda med pengar. Tack vare digitaliseringen och utvecklingen med digitala plånböcker är kuverten idag mest digitala och skickas via WeChat eller Alipay.
Tencent redovisade helt galna siffror för WeChat Pay där mer än 688 miljoner människor skickat pengar i gåvor till varandra, så kallade röda paket. Den mest generösa WeChat-användaren uppges vara en kvinna som skickat över 1203 röda paket på en och samma dag.
Alibaba rapporterar också att även dem haft över 251 miljoner människor som använt den mobila betalningslösningen Alipay för att skicka röda paket till ett värde av nästan 650 miljoner SEK.
Även Alibabas digitala varuhus Taobao bidrog till red-packet-hysterin och lottade ut penga-paket för över 770 miljoner SEK.
CCTV som hostar världens mest sedda TV-event, New Year’s Gala uppgavs ha närmare 700 miljoner tittare på årets show som pågick i närmare 5 timmar på nyårsaftons kväll den 16e februari. Dock är fortfarande rekordet 800 miljoner som ägde rum under 2014 års gala. Spana in ett klipp från årets gala här:
Sofia bloggar från Shanghai – 7
Skrota köpcentrumen och bygg interaktiva lekplatser istället
Är det något som Kineserna är bra på så är det att skapa upplevelser och miljöer runtomkring handelsplatser. Ett ställe som utmärker sig i Shanghai är framförallt varuhuset K11. De vill faktiskt inte ens kalla sig ett varuhus eller en galleria utan en ”Art Playground”. K11:s filosofi är att skapa en genuint inspirerande plats där konst, människor, hållbarhetstänk och shopping förenas. Enligt K11 är det framförallt konsten som är nyckeln eftersom den förenar människor trots olika bakgrund, skapar empati och står för kreativitet och nytänkande.
Det kanske inte låter revolutionerande och jag vet att det redan finns många handelsplatser i Sverige och runtomkring i världen som satsar på den här typen av koncept. Dock måste jag säga att jag tycker att K11 har lyckats bättre än andra eftersom nästan all konst är interaktiv och dessutom väldigt instagram-vänlig. Det är i princip som att gå runt på Universeum i Göteborg fast det dessutom kryllar av pop-up-stores, butiker och restauranger.
Konsten bidrar dessutom till att även butikerna, restaurangerna och pop-up-butikerna skapar mer inspirerande och kreativa platser att visa upp sina produkter på. I källaren hittar du dessutom en bak-verkstad där man kan lämna sina barn i trygga händer och en restaurang uppbygd som Masterchef där man kan gå på matlagningskurs.
K11 präglas av ständig förändring både rent visuellt och upplevelsemässigt vilket gör det till en rolig plats att besöka. Jag själv märker hur jag gärna tar upp telefonen när jag är på plats antingen för att fota eller för att ta del av något interaktivt konstverk eller erbjudande. Alltså konsumerar jag och sprider deras budskap trots att jag inte alltid shoppar fysiska produkter.
Har vi något liknande på gång i Sverige?
Sofia bloggar från Shanghai – 6
DiDi vadå..?
De flesta har hört talas om, och kanske till och med även åkt med Uber. Företaget med appen som utmanat taxibolagen med smidigare, billigare och smartare sätt att transportera sig på. Uber har under flera år expanderat aggressivt i ett rasande tempo. En strategi som lyckats på många platser men de har också stött på en hel del bekymmer tack vare sin inte helt lagliga affärsidé. Som en naturlig del av strategin tog sig även Uber till Kina. Något som de såhär i efterhand har fått ångra tack vare den lokala konkurrenten DiDi.
Som ny till Kina höjde jag förvånat på ögonbrynen och sa ”Didi vadå..?” första gången jag hörde namnet. Idag är dock DiDi en naturlig del av min vardag och en tjänst som jag nästintill inte förstår hur jag klarat mig utan. Men vilka är då DiDi och hur kunde de ha musklerna att driva ut Uber ur Kina under 2016?
Namnet DiDi har egentligen ingen betydelse utan kan liknas vid vårt svenska uttryck ”tut-tut”, deras officiella namn är egentligen ”Xiao Ju Kegi” och betyder ”Little Orange Technology”. Rykten säger att grundaren Cheng Wei, fd. anställd och chef på Alibaba Group, inspirerades av ett visst äppel-företag när det kom till valet av namn. Företaget startades under 2012 och var först ut i den kinesiska tech-hub-staden Shenzhen, även kallat ”Kinas Silicon Valley”.
Affärsidén var stark och tydlig – att skapa olika transportlösningar anpassade till den lokala befolkningens behov. Alltså kan DiDis lösningar variera något från stad till stad. Det finns allt från de klassiska taxi-varianterna, till car-pooling, till ”don’t drink & drive-lösningen” (dvs att en person på moped kommer och kör hem dig och din bil när du inte kan köra själv). Ett koncept som visat sig vara nyckeln till framgång. Inte nog med att de har en extremt kundorienterad affärsidé, så har de även två giganter bakom sig, Tencent och Alibaba (nu även Apple). Något som jag tror varit extremt viktigt för DiDis framgångar och som ledde till att de i slutet på 2016 kunde köpa upp Ubers del i Kina och även få in en fot i styrelsen.
I takt med den rasande tillväxten har DiDi investerat i flertalet start-ups inom samma område utomlands och även startat ett labb i Silicon Valley under 2017 där fokus ligger på att utveckla AI och självkörande transporter. Jag tycker själv att det är otroligt spännande att följa DiDis utveckling och tror verkligen att Uber kommer få några svettiga år framför sig både internationellt och på hemmamarknaden.
Här kan du ser några av DiDis reklamfilmer: https://youtu.be/dAdAFw9oJrQ